Kameraövervakning

Vad rekommenderar ni om man ska ha kameror både utom- och inomhus så att man kan se om det är någon som smyger sig in på natten när man inte är hemma på landet. Det ska inte vara för avancerat. Enkelt att installera och kan se direkt på mobilen. Helst max 6 000 kr.

Hur många kameror behövs?

Jag har spanat länge(?) efter både ett system och en enskild kamera. Personligen tycker jag Arlo Pro 2 och 3 samt Netatmos båda kameror(olika för inne och ute) verkar mycket bra.

Arlo 2 och 3 tror jag kommer recenseras här(eller på 99mac) enligt förra veckans Macradio. Men det vet nog @Marcus_Attefors mer om.

1 gillning

Exakt! Kommer en recension av Arlo på 99mac inom kort!

2 gillningar

Vet inte riktigt vilken räckvidd och omfång med sådana… Skulle nog behöva 6 st dvs 2 på varje sidan av grinden och 2 vid dörr-entrén och 2 baksidan.

Låter som att du tänker dig onödigt många vilket blir onödigt dyrt. Ett sätt att tänka är ju att det kan vara bättre att satsa på riktigt bra kameror så att de du har får fram bra bilder/filmer. Om man skulle gå på 6 kameror så skulle jag starkt rekommendera att de är strömförsörjda via elnätet, inte batterier. Att ladda batterier i 6 kameror känns dels som ett halvtidsjobb och dels som att det är stor risk att man då och då har en eller fler kameror som inte är laddade.

3 gillningar

Det finns el draget som tur är. Men då är det bara att klippa av kabeln för ev. tjuvar? Vilka egenskaper har dessa som du föredrar som dom andra inte har?

Både verkar vara stabila och leverera det som lovas. Och det som lovas, alltså specifikationerna fyller de flesta definitivt mina, behov. Jag har också uppfattat att de får relativt bra recensioner av användare. Arlo Pro 2 är ju förra generationen jämfört med 3.an. Frågan är hur mycket bättre de är. Nu går ju Arlo enklast på batteri och laddningsanslutningen på 3:an är betydligt bättre(magnetisk). Det går väl också att 3:an är betydligt bättre om du ska han kontinuerlig strömförsörjning. Jag tänker att redan här bör du välja väg, ska det vara batteri eller elnät? Eller typ Arlo Pro 3 som har ett hyfsat bra system för kontakten.

Vad gäller tjuvar som klipper av elsladden så finns nog samma risk för att de på något sätt förstör en batteridriven kamera. Kanske är lite svårare, men tror inte det är en dealbreaker.

1 gillning

Röstar också på Arlo här.

Jag har testat lite olika märken (dock aldrig Arlo) och har nu gått in för Ubiquiti. Strömförsörjs via PoE och lite smådyra men väldigt bra bildkvalitét! Man kan zooma digitalt i efterhand väldigt mycket och givetvis har de IR-LED. Jag tror alla klarar utomhusmiljö.
De kan köras separat men med deras NVR-lösning (inspelningsbox) tycker jag de är outstanding. Den funktionen finns f ö inbyggd i deras Dreammachine Pro :slight_smile: Men som sagt, för 6000 kr ska man nog titta på annat (eller bygga ut lite då och då).

1 gillning

Spännande lösning!

Vad är det du övervakar som gör att du känner att du får tillbaka den investeringen?

Man måste kanske vara teknisk kunnig för sådan utrustning?

Extremt nöjd med mina Arlo Ultra. Satan vad bra systemet fungerar.

Jo speciellt om man vill justera lite t ex zoner för rörelse och inspelning. Men det är inte svårt.

1 gillning

Min bostad. Inte speciellt värdefull kanske, men drygt 10 datorer i alla fall, några 10-tal TB med data på RAID (4 Drobo, 1 Synology). Det är väl teknikintresset som har gjort det. Har tröttnat på billiga D-Link som hängde sej lite då och då. Väntar nu på DreammachinePro :slight_smile:

1 gillning

Har enkom dåliga erfarenheter av D-Link tyvärr.

Såg en videofilm från en som blev påhälsad en tjuv. Man såg tyvärr inte hur tjuven såg ut pga var böjd och hade stor luvtröja. Vad hjälper det med kameror om man inte ser hur tjuvarna ser ut. Skulle kanske föredra sätta upp någon siren med starkbelysning som blinkar så fort någon närmar sig huset. Problemet är det kan finnas viltdjur som sätter igång en sådan larmanläggning.

Det är väl p g a alla kameror som de kriminella maskerar sig. Lås och kameror håller inte tjuven borta utan det enda man kan göra är att försvåra det så gott man kan.

1 gillning

Det ena utesluter inte det andra.

På vilket sätt tänkte du?