Kamera att använda i Home Assistant

Hej,

Söker en inomhuskamera, som jag vill lägga till i HA? Går det att använda vilken wifi kamera som helst eller måste den ha vissa specs?

Just nu kör jag HA via en RBP 3 med Zigbee modul.

@Stefan_Sandstrom kanske har bra tips?

Stort tack!

Just HA kan jag svara på iallafall :slight_smile:
Jag kör Logi Circ och är skit nöjd. Har sedan installation av dem haft noll problem.
Jag köpte för någon månad sedan en billig Mi360 kamera som inte går in i HA lika fint som Logi gör. Den finns med i HA med begränsningar. Får också så enormt mycket falska rörelser som den larmar på ingenting föleragpnger om dagen. Tror faktiskt jag kommer montera ner den och sätta tillbaka en Circ.

Jag är grymt sugen på att testa UniFi kameror men är så jäkla nöjd med Circ så har svårt att motivera mig. UniFi har ju stöd för NVR vilket är väldigt tilltalande då Circ lagrar allt på någonannans server(Aka. Cloud).

Jag har inte Zigbee modulen till min HA. Jag körde HA på VirtualBox tills de mer eller mindre laner stöd för det. Så kör nu med Docker…Då kan jag köra HA i HA läge också :).

Letar efter detta också. Vill kunna få in live stream i HA samt ha en NVR som sköter resten tillsammans med en app för enkel åtkomst till materialet. Många kameror verkar kunna sätta upp flera streams så att du kan ha en i full kvalité till en NVR och sedan en RTSP-ström till HA.

Tror det viktiga här är att du hittar kameror som har RTSP och/eller fullt stöd för ONVIF, det verkar HA gilla. Som Stefan säger verkar UniFi ha bra grejer.

Edit: NVR, inte DVR…

1 gillning

Tack så mycket. Ska kolla in dom, jag kanske bara strular till det med Zigbee. Har en del sensorer och så då är det skönt att slippa köpa nya hubbar/bryggor.

Vad kör du HA på för hårdvara?

RTSP och ONVIF, noterat. Nu har jag lite att googla på :slight_smile:

Tack så mycket, får se vad det blir :slight_smile:

i en docker som rullar i ett esx cluster

Tack, får ta och googla lite :slight_smile:

Förstått att det är Onvif som gäller. Tips på Onvif/POE/utomhus kamera för vettiga pengar?

Jag har köpt in mig på Unifi Protect, lite dyrare och ett inlåst system men du får riktigt bra kontroll över när kamerorna ska spela in, när notiser om rörelse ska skickas, kan se kamerorna från HA och dessutom blir varje kamera en rörelsesensor i HA.

1 gillning

Funkar det fortfarande bra? Räcker det med Cloud Key Gen 2+ och sen koppla in kamerorna på samma nätverk? Eller behövs Unifis switchar?

Kollar efter kameror och NVR och har för tillfället snöat in på Reolink, de verkar prisvärda.

Vill gärna ha trådade kameror. De ska bara sitta inomhus. Person- och fordonsdetektering mindre viktig. Vill mest ha gör att kunna kolla läget om rökdetektorer eller larmet löser.

Jag är jättenöjd! Dock är det ganska dyra kameror (vissa iaf) och Reolink verkar väldigt prisvärda, speciellt som inomhuskameror. Dock är G3 Flex väldigt smidig med takmonteringsfäste, trycks in i taket och försvinner nästan.

Kolla priser samt vilka som du tycker passar in estetiskt efetrsom du ska ha de inne. Gällande kopplingen till HA så kommer jag åt det emsta via HA från kamerorna, men det använder jag emst utomhus då de agerar rörelsesensorer.

Aha, nice. Är de pålitliga som rörelsesensorer?

Ja det tycker jag, dock använde rjag bara min G4:or utomhsu med rörelsesensor. Är jag t.ex. på baksidan aktiverar jag notiser med en knapp i HA så vet jag om någon kommer eller för sig på framsidan. Kan identifiera människor och bilar, men visst händer det atten kråka klassas som människa ibland men aldrig skuggor eller grenar som rör sig iaf :slight_smile:

3 gillningar