Kall radiator – vågar jag?

Då gjorde din bekant antaligen misstaget att dra i stiftet med tång och därav fått det att lossna.
Jag har motionerat radiatorer i mina föräldrars hus och i nuvarande huset, aldrig varit med om att stiftet lossnat.
Jag har tryckt in stiftet med termostaten eller ett suddgummi, sedan kommer den ut av sig själv.

Har man ett vattenburet system är det bästa att låta termostaterna vara helt öppna och justera värmen på värmepumpen (gäller framförallt på äldre pumpar). Om det är något enstaka rum man vill ha lite svalare ska man vrida på termostaten.

5 gillningar

Aja baja, inte strypa på alla radiatorerna, då bättre att justera värmen på pumpen.

2 gillningar

Så har vi det i vår BRF, alla termostater fullt öppna så tempererar föreningen vattnet. Lika varmt hos alla.

3 gillningar

Om man har ett ordenligt injusterat system :slight_smile: .
I BRFen vi bodde hade vissa lägenheter 19 grader på vintern medan garagen hade 24 grader :stuck_out_tongue: .

1 gillning

Har inte kollat med grannar men vi har en bra och jämn temperatur iallafall.

1 gillning

Ni bor i ett relativt nytt hus?
BRFen vi bodde i var från 59 med orört radiatorsystem, enda man hade gjort med uppvärmningen var att dra in fjärrvärme.

Vårt är byggt 1989.

1 gillning

Vi har bra injusterad värme. Huset är från 60 men man har uppgraderat med givare i varje lägenhet och lite smartare termostater.

1 gillning

Nu hänger jag inte med alls, hur hamnade jag på de åtalades bänk..? :sweat_smile:

Edit: Du var så snabbtänkt att du kom på att pinnen var intryckt och det blir den inte av sig själv..? :sunglasses:

3 gillningar

Game on!

6 gillningar

Alltid spännande med vatten och parkett. :joy::joy::joy:

Men bara lugn, släpper golvet kommer säkert @xms67 över och hjälper dig att lägga om det. Hur svårt kan det vara? :joy::joy::joy:

4 gillningar

Kanske skall lägga en handduk under.:joy:

2 gillningar

Eller hur! En handduk är för fegisar😂

Kommit såhär lågt nu. Men verkar inte hjälpa att motionera den lille.

Nästa steg blir att plocka ut den ( med handduk under)

4 gillningar

Ska testa detta nu. Bra tips!

Brukar trycka in piggarna med sidan av en spårmejsel, åker inte piggen ut får man dra ut den lite för att trycka in den igen.

Gör ett streck med blyerts så vet du ju kanske ändläget där du bör stanna :slight_smile: Grafit smörjer ju också, eller så kan man ju mäta utsticket också.

Nu ger jag upp för ikväll. Får inte ut packboxen med de verktyg jag har.
Får jaga rätt på något som passar.

4 gillningar

Bra jobbat och tack för att du vågade, jag har samma termostater. Inte vågat röra än :smiley:.

1 gillning

En rörtång borde lösa det, men lägg snälla ngt i mellan. Gör lite ont i själen att se de där märkena efter verktygen.

1 gillning

Bra/rätt verktyg är halva jobbet. I min bransch får jag ibland ta över efter folk utan rätt verktyg som försökt att göra jobbet ändå. Det såg ju så lätt ut på Youtube.

Brukar kolla på "Dom kallar oss hantverkare" på Youtube, mycket kul historier.

3 gillningar

Så är det, alltid mycket lättare med rätt verktyg till hands.
Ibland händer det dock att man får göra en Mcgyver och improvisera. :joy:

1 gillning