Kalibrerat MEATER+?

Testade kokande vatten igår. Det märkliga(?) var att signalen gick inte igenom vattnet. När jag tog upp den visade spetsen efter några sekunder 98 grader. Omgivningscensorn tog längre tid på dig att indikera något, men till slut hoppade den igång och visade 86 grader, då var spetsen på 72. Ska göra ett nytt försök idag igen

Kan det bero på att den värmeledande förmågan är olika för toppen och spetsen ?

Jag har aldrig sett mätaren i verkligheten men intrycket jag får är att toppen är någon form av hård plast ?

Allra längst ut är det metall, men innan dess finns ett område med plast eller något annat värmebeständigt material. Det klarar i alla fall 300 grader utan att ens bli mjukt.
Jag tror även vid vanlig användning så kommer temperaturen från maten direkt och det tar några extra sekunder innan omgivningstemperaturen syns.

Har gjort ett test nu. Tycker den stämmer bra vid lägre temperaturer :slightly_smiling_face:

bild

Haha… Nörderiet har inga gränser…:smiley::+1:. Jag tror att det är min ugn som ger för låg värme. Märker att mat tar längre tid. Granne köpte lika ugn och han säger samma. Köp billigt, köp dyrt…:face_with_symbols_over_mouth:

1 gillning

Verkligen inte :grin:
Eller är det corona som gör mig uttråkad :thinking:

1 gillning