Kalibrerat MEATER+?

Någon som är tillräckligt nördig och kalibrerat sin Mester+?

Anledningen till frågan är att jag noterar att Termometern indikerar 20-25 grader lägre omgivningstemperatur jämfört med min nya ugn. Frågan är vilken som stämmer…?

Med kalibrerat menar jag lite svensonkalibrering… Mätt upp den, inte justerat för det går nog inte…:smiley:

bild

1 gillning

Hur långe håller batteriet i en meater?

Jag köpte min mitt i sommaren tror jag, använde den vid varje grillning, 3-4ggr veckan fram till slutet av aug. Sedan låg den till i våras, då fick jag byta. Drivs av ett vanligt AAA.

1 gillning

snackar den wifi?.
Jag har en igrill2 med 2 tempstickor. är så nöjd med den. Men den pratar bara BT så tappar connection när man ska in å hämta något… kommer iofs snabbt tillbaka när man kommer utigen.

Nu blev jag nyfiken!
Tål den att stoppas i kokande vatten ?
Annars kanske ett torkskåp kan fungera ?

Ingen Wi-Fi.

Men, du kan använda en telefon som slav för att få temperaturen till meters cloud.

https://support.meater.com/faqs/setting-up-meater-link

Hmm…
Det är denna länk jag menar.

https://support.meater.com/faqs/setting-up-meater-cloud

Meater block har tydligen Wi-Fi

1 gillning

Den har tre kommunikationsvägar.
1 BT, där laddningsblocket agerar brygga så att signalen når riktigt långt. Jag slipper det som @Stefan_Sandstrom skrev om, att den tappar kontakten. Ibland får man flytta blocket så att man får perfekt räckvidd. Men om grillen står där den brukar vet jag exakt vart jag ska lägga blocket.
2. WiFi
3. Molnet.
Förra sommaren körde jag uteslutande på wifi. I år har jag börjat testa wifi och molnet. De fungerar, men jag törs inte ännu säga om de bara fungerar bra eller mycket bra.

Här är en recension:

1 gillning

Har ”blocket” verkligen Wi-Fi ?

Vår lägenhet har 3 våningar med c:a 180kvm per våning så finns inte en BT brygga i världen som täcker det.
Men hade de hade wifi kändes ju riktigt bra. Dock tycker jag Meatern känns väldigt tjock…så lämnar ganska storthål i maten?..något du reagerat/tänkt på?

Kokande vatten blir ju aldrig mer än 100c (förutsatt du inte tryckkokar)…
Grillen kör jag runt 250-300c.

Jag misstänker att det är själva toppen, den som mäter omgivande temperatur som skall kontrolleras. Därav min fundering om den tål kokande vatten.

Den är mycket riktigt lite tjock. Inget som stör på bitar av kött, inte heller skivor av lite större tjocklek. Men på tunnare skivor blir den för tjock eller i alla fall på gränsen till tjock.

1 gillning

Det är två sensorer i den. En i spetsen, för mat, och en i toppen för omgivningen. Jag är mest ute efter omgivningen då jag misstänker att vår ugn går på för låg temperatur. Kokande vatten är en bra idé. Det håller den för.

Väldigt nyfiken på resultatet då jag är i begrepp att beställa en :innocent:

Hur pass bra fungerar prognosen för när köttet är färdigt ?

Jag tycker prognosen är mycket bra och sensorn som mäter maten fungerar perfekt.

Ska testa i kokande vatten i em/kväll.

1 gillning

Låter lovande!
Då kan man ge ett hyfsat svar på den ständiga frågan ”hur långt är det kvar därute?” :innocent:

Exakt, ju större bit ju viktigare är den funktionen. Ska den fungera så gäller det att sätta i stickan från grillstarten(vilket är det naturliga). Annars räknar den helt fel.

Menar du att det inte fungerar om man först grillar en yta sedan sticker in den och låter köttet ligga på indirekt värme ?

En snabb grillyta spelar nog inte så stor roll. Det handlar om att när temperaturen har stigit utan att den varit inkopplad gör den en viss felkalkylering. Särskilt i början. Den jobbar dock ifatt sig själv så att säga. Jag har märkt det ett par gånger på större bitar som gått ett tag och där jag satt i den efter ett tag. Vet man bara om det så kör man med den från början.

1 gillning