Julfirande 2020

Är det bara jag som tycker att julen är full av förväntningar. Det ska lagas mat till förbannelse. Städas och fejas . Spenderad en massa pengar på prylar som man typ inte behöver. Blir sjukt stressad över detta. Är ingen högtidsperson. Nu blir det lite jobb och någonstans så känns det skönt att komma hemifrån lite. Från alla måsten.

2 gillningar

Det är du verkligen inte ensam om :smile:

Inte ett dugg stressad. Speciellt inte i år då det bara blir jag och sambon här hemma. Kan tänka mig att det blir lite annorlunda om man har barn som har förväntningar på julen.

2 gillningar

Aldrig stressad vid jul, firar som vanligt lugnt och stilla, vi har gran & jul pynt i år efter ha haft nästintill inget alls de senaste 10 åren. I år fick barnbarna komma och pynta och klä granen annars hade det nog varit som tidigare. Så det blir de som får hålla igång traditionen några år, de får bli deras helg.

Blev en stor förändring då vi alltid har firat hos sambons morfar. I år blev det inställt och vi bestämde att det skulle firas hos oss. Har kanske haft för hög ambitionsnivå i år. Gravat egen lax, två sorters ribs, egen skagenröra, ska griljera julskinka idag, julgodis och sånt som hör till. Har märkt att det spelar ingen roll att vi blir 3 vuxna och 1 barn.

Vetifan hur jag ska lägga upp det för sambon och så. Tycker inte alls att det är mysigt eller roligt. Man biter ihop och ser fram emot jobbet så man kan andas lite.

I år blir ju julen väldigt lugn, lite tråkig dock att inte min far kan komma. Brukar inte känna mig speciellt stressad vid jul. Jag tycker många skapar denna stress själva genom att det är så mycket som många känner att dom måste göra i sista minut. Hemma hos oss brukar julklapparna vara klara innan december börjar. :joy: Man måste inte göra allt själv från grunden när det kommer till mat och godis. Nu har vi bara en dotter på 13 år och därmed ganska självgående.

Julen blir helt klart vad en gör det till. Vi firar hemma och kommer bara göra någon god maträtt, kanske en GT eller två.

3 gillningar

För barn är ju allt annat en presentutdelning bara ivägen för det roliga! :slight_smile:

Bara för barn?! :smiley:

Stora, som små :innocent:

Älskar den här tiden! Julafton står Sevis i köket hela dagen och fixar julbord till familjen, man får dricka glögg och spela julmusik på Homepoden! Finns inget att gnälla över alls, bara massa kärlek i hela lägenheten, ungarna väntar på alla miljoner julklappar och hundarna njuter av varsitt ben och alla bara myser.

4 gillningar

Trist att hundarna svälter ihjäl bara för du står i köket. #benrangel

1 gillning

Själv ser jag lika mycket fram emot grabbens julklappsöppning som om det vore min egen för 30 år sedan :smiley:

6 gillningar

Har du köpt något som du själv kommer ha lika stor användning för som sonen kanske? :joy:

Ingen stress alls. Skulle aldrig falla mig in att stå och laga mat om det var ett tvång och kännas så besvärligt. Som tur är tycker varken fru eller dotter om svensk julmat :rofl:

2 gillningar

Både jag och Frun jobbar så väldigt svagt med julplaner.

Förr så hade jag alltid en sån jäkla ångest över julklappar och förväntningarna kring julen. Men de sista 10-15 åren så har vi alla i släkten pratat kring att vi inte köper några julklappar. Vi hjälps åt med maten så det blir som ett knytkalas. De som vill får vara med på ett julklappsspel.
Sen är det såklart endel ändå att städa och ställa iordning. Men det är ju sån skillnad i att köpa julklappar till många jämfört med att bara köpa till barnen, sambon och till ett julklappsspel, och slippa fixa all mat själv.

Så gör dig tjänst och ta ett snack med familjen. Det blir en bra jul ändå, fast man inte fixar allt helt perfekt. Är det någon som förväntar sig egengjord gravad lax så kan den få det uppdraget att ta med sig. Annars så kan man köpa det.

3 gillningar

hahaa…ja man lever genom sina barn :heart:

2 gillningar

Min sambo och jag kommer från två olika världar när det gäller firande av högtider. Hon gillar det och jag skyr det som pesten. Knytis blir bra. Att man delar upp det så alla får ta del av matlagningen. Det sägs att man ska bli avstressad när man firar högtider. För mig är det tvärtom. Sista grejerna inför julen är köpta.

Just det där med julklappar ska jag ta upp efter julen. Att man bara köper till barnen.

3 gillningar

Numera är julafton lugn där vi normalt har knytkalas och dragit ned julklappar så i stort sett bara barnen får. Kommer ihåg en tid för många år sedan då kreti och pleti skulle ha julklappar och man sprang runt som en galning på stan. I år blir det dock en lugn julafton bara med familjen då kidsen är lite snuviga. Ta hand om er och hoppas att ni alla får en God Jul på ert eget lilla vis :santa:

4 gillningar