Jordfelsbrytare löser ut - hjälp

Ska se om man kan få lite hjälp här. En av våra jordfelsbrytare löste ut i morse. Jag återställde den och efter ca en timme löste den ut igen. Hur ska jag felsöka? Jag är helt utan kompetens på detta. Vad får en jordfelsbrytare att läsa ut vs. en säkring?

En säkring löser väl vid överbelastning medan en jordfelsbrytare löser vid kortslutning? :thinking:
Ingen ytterbelysning som blivit skadad så den är fuktig? Eller någon kabel som glappar?

1 gillning

Hur ser det ut i ditt elskåp? Är det ett hyfsat nytt eller gammalt?

Sprillans nytt, ca 6 månader sedan jag bytte. Hade elektriker här för det. Det är den första som löser ut. Alltså den högst upp till vänster. Just till höger om brytaren. bild

I mitt skåp ser man även även ungefär var felet är. Inte bara huvudströmbrytaren som går av utan även vilken rum eller del av huset felet kan vara.

Skall väl sägas att jag inte är elektriker. :sunglasses: Men om du sätter på huvudbrytaren slår den av direkt då eller?

Du kan ju slå av alla brytare sen slå på brytare för brytare för att se i vilket rum felet är.

2 gillningar

@Cribe Om jag slår på jodrfelsbrytaren så fungerar det ett tag. Första gången ca en timme, och nu har den inte brutit och det har gått ca 30 minuter.

Ok, då fungerar nog inte mitt tips :smiley:

1 gillning

Mitt råd är att kontakta en elektriker

1 gillning

Kontakta en elektriker. Men eftersom det händer efter en stund funderar jag på om det kan vara tex en luftvärmepump som går igång då och då och orsakar det? Kanske värt att kolla iaf.

1 gillning

Kontakta den som gjorde jobbet.
https://thulins.se/sa-fungerar-en-jordfelsbrytare/

1 gillning

Du måste nog börja med att ringa in vilka apparater som kan orsaka felet. Du kan ju ha ett jordfel eller isolationsfel som då gör att det läcker ström vilket gör att den löser efter ett tag. Motorvärmare till bil brukar kunna uppföra sig så. Är det en riktig kortslutning så löser den direkt.

1 gillning

Varmvattenberedare brukar vara vanligast, kan ha krypströmmar. Men bor du i lägenhet är det nog något annat.