Jordfel hjälp

Har vi någon här som förstår sig på jordfel?
Håller på att testa en billig carplay och försöker få allt så bra jag kan till recensionen. Men den kan inte skicka blåtandsljud och då finns bara fm-sändare och ljudutgången kvar.

Problemet är att med allt inkopplat skickar ljudutgången ett hemskt vinande ljud i takt med gasen. Försökte köpa en bruseliminator på amazon som tog bort det men även bas och 50% av volymen.

Vad kan jag göra? :sweat_smile:
(Tacksam för svar som att jag vore fem år gammal och inte en bilreparatör)

1 gillning

Ping @RolexJocke

Detta var ett vanligt fel förr med radiostörningar som jag tror är mer eller mindre borta nuförtiden. Problemet du har är nog ett jordfel på radion, slutsteg (om det finns) eller CarPlay dongeln om den inte är inbyggd i radion. Det enklaste är att separat jorda de inblandade sakerna med en rejäl kabel. Typ en 6 kvadrat t e x som skruvas fast i chassiet på prylarna och i chassiet på bilen. Ibland sitter det en gängad pinnbult ut ut radion eller ett gängat hål man kan använda, tänk bara på att inte ta en för lång bult som då går in i radion och förstör något. Använd så kort jordkabel som möjligt och skruva den i bilens plåt som är fri från färg och liknande. Börja där så får vi se vad som händer.

Kom på att ibland måste man sätta en antennadapter på vissa radio modeller som har fel uttag. En del av dessa måste då strömsättas med tändningsström för att antennen ska fungera korrekt.

Ok så med andra ord finns det inget jag bara kan köpa till den här carplay-skärmen för att få bort det :sweat_smile:
För det är ju den som är problemet själv skulle jag tro.
Vet inte om jag känner att en CarPlay-skärm för tusen spänn är värt att skruva i plåt och dra massa kablar för.

Jag gissar på att skärmen har bristfällig jord men det är svårt att lösa på distans. En test du kan göra är att sätta en extra jordkabel till befintlig jord om du kan lokalisera den. Är det ett kontaktstycke i på baksidan av skärmen kan du peta in en kabel där tillfälligt och sätta den mot en plåtren yta i bilen för att se om ljudet försvinner. Du har inge länk med info på skärmen?

Funderar om det finns någon strömkabel man kan köpa till som är jordad.
Det är ju en sån där rund 2,5 mm strömutgång.
Är ju mer för test som jag ens försöker få till det här, tänker att inom ett halvår-ett år har kineserna lärt sig hur man skickar ljudet med blåtand så kan jag byta då. :grin:

Kan ju vara en dåligt skärmad kabel eller cigpropp. Så att testa en annan kabel av bättre kvalité kan vara en lösning. Eller skaffa en kontakt med lösa kablar och testa direkt på bilens batteri.

1 gillning

Tack för alla svar men får bli ett sista försök med lite kablar, annars blir det bara en sågad recension. :sweat_smile::ok_hand:

1 gillning

Annars får du skicka upp den till mig så kan jag se om jag kan lösa gåtan åt dig.

Testa den i en annan bil också.

Absolut!
Funkar det inte kan jag skicka den.
Tänkte först att det skulle bli en kul liten recension bara men blev faktiskt lite kär i CarPlay så kan ju vara värt att fixa.

1 gillning