Jobba med Findern och många filer

Jag har arbetat med Mac i femton år nu, men på senare blivit mer och mer störd över att det är lätt att gå vilse i filhanteringen i Findern när man har många mappar med många filer. Jag använder nästan uteslutande listvyn.

Findern kommer ju ihåg vilka mappar man öppnat, och har man varit inne i många mappar med många filer, får man upp en fönstervy där man inte får snabb koll på om man just nu kollar rakt in i en undermapp eller inte, och vilken undermapp det är, även om undermappsfilerna är lite förskjutna inåt. Det är inte helt lätt att få en sortering som gör att man snabbt för en översiktskoll.

Vad jag skulle vilja ha är att snappa kunna stänga alla mappar och sortera dem högst upp till exempel, istället för att scrolla upp och ned. Ibland kanske jag inte vet exakt vad mappen heter heller.

Jag såg någon uråldrig information om ALT-SHIFT-VÄNSTERPIL men det fungerar inte för att stänga mappar.

Är det någon som har tips? (Inte intresserad av 3:e parts-grejer)

Innehåll → Visa sökvägsfältet är en bra början.

1 gillning

Ska vara CMD+vänsterpil.

1 gillning

Ska vara CMD+vänsterpil.

Det fungerar tyvärr inte.

Var ligger "innehåll"? (använder engelsk Mac OS)

Meny Innehåll = View

1 gillning

Helt klart användbar, tack! (Varför inte standard kan man fråga sig).

  1. cmd A (Redigera > Markera allt)
  2. Vänsterpil
    Stänger alla öppna mappar i översta nivån, men underliggande mappar är kvar öppna när man åter öppnar den överliggande. Men ett snabbt sätt att få överblick.

Finns inställning för mappar överst om man har sortering efter filnamn
Finderinställningar

Själv trivs jag bäst i kolumnvy

1 gillning

Nej, det är option-vänster/högerpil som stänger/öppnar alla undermappar i markerad mapp

Så för att snabbt stänga alla öppna mappar och undermappar i listvy:

  1. cmd-A
  2. alt-vänsterpil