Joakim Dyredand satte världsrekord bakom ratten på en Kia EV6 GT

Från sajten:


Joakim Dyredand, journalist på tidningen Elbilen, satte precis världsrekord på den 3 500 meter långa banan på Storsjön.

Rekordet han slog var för den högsta snitthastigheten på is, och på dag två, efter sju försök, uppmättes hastigheten till 247,88 km/h över en kilometer. Runt 1 000 personer var på plats för att bevittna rekordet, och Dyredand säger i ett pressmeddelande:

– Sandviken bjöd på slät och fin is, utan snö och med en perfekt hård yta. Och bilen, ja den har ett ohyggligt vridmoment och en jämn kraftleverans. Vi hade med andra ord alla förutsättningar för att lyckas, säger han.

Är du själv sugen på framgångsreceptet för att kunna slå rekordet så har han delat med sig av det som krävs och det har ni nedan:

Dubbade specialdäck

– Vi har specialdäck med spikdubb från Bestgrip. Med 200 dubbar per däck, isatta och limmade för hand, säkerställde vi bästa grepp. Men däcken blir rejält tunga i 250 km/h och det påverkar självklart deras egenskaper. Risken för att de exploderar finns alltid.

Maxa sportläget – förutom på fjädringen

– Kia EV6 GT har flera inställningar som förändrar bilens karaktär och körkänsla. Jag valde konsekvent det vassaste sportläget på allt – förutom fjädringen. Underlaget gjorde att jag föredrog en följsam känsla snarare än en hård, så här blev det komfortinställningen.

Skippa Launch Control och satsa på progressiv gas

– Med Launch Control har du maximal acceleration från start. Trevligt, men inte nödvändigtvis när starten sker på is. Jag valde i stället att bygga upp farten progressivt. Det krävdes flera seriösa försök för att få till den perfekt avvägda accelerationen.

Händerna tio i två – utan att styra

– Nog för att banan bara går rakt fram, men bilen rör sig ändå flera meter i sidled på grund av de spår som bildats i isen. För att undvika sladd gäller det att hitta den perfekta balansen mellan att hålla emot och glida med – utan att försöka styra.

Förvärm batteriet

– Inför världsrekord-åket förvärmde vi batteriet för optimal prestanda. Ett genidrag som bidrog till att bilen nådde rekord-snitthastigheten 247,88 km/h.

Via pressmeddelande

Åker man över 320 km/h så får man en röd hatt! :wink:

Edit:

Dock salt men nästan lite samma tycker jag!

Är Bonneville fortfarande en grej?

Japp, såg Alex Taylor tog sin röda hatt för något år sedan.

Har för mej det blev världsrekord denna gång, en ålänning som höll över 350 km/h i snitt på kilometern de körde. Toyota Supra om minnet inte sviker mej.

1 gillning