Jays t-seven - hörlurar för pratkvarnen

Från sajten:
image

Vi har lagt vantarna på nya lurarna t-seven från svenska Jays. Det utlovas hörlurar som ska klara av dina spellistor, poddar och samtal under en hel dag. Vi testar om de håller vad som lovas.

Anslutning

Lurarna ansluts via BT 5.0 med standardförfarande att öppna locket och ta ur lurarna ur laddfodralet. Laddfodralet laddas via USB-C vilket mer eller mindre är standard nuförtiden. Det går även att ladda trådlöst på valfri QI-laddare. I förpackningen får du förutom lurarna och laddfodralet även med en USB-A till USB-C-kabel.

Design och passform

T-seven har en numera välkänd design a la Airpods Pro och finns i färgerna svart eller vitt. Lurarna är lite knepigare att få ur laddfodralet än andra lurar med samma design. Lurarna sitter bra i öronen och ramlar inte ur vid promenader. Om de mot förmodan skulle ramla ur, eller om du själv bara plockar ur dem så känner luren av det och pausar det innehåll du just nu lyssnar på. Touchkontrollen på lurarna är ganska känslig och det är en konst att ta ur lurarna utan att komma åt kontrollen.

Ljudet

Lurarna levererar ett mycket klart och krispigt ljud. På lägre volym saknas bas och du får skruva upp volymen en del för att det ska bli lite dunka dunka i lurarna. Tyvärr saknar de ett djup i ljudet som är önskvärt framför allt vid lyssning på musik och film. Är du en person som inte gillar alltför bastung musik så kan dessa lurar även passa dig. Hörlurarna har både ANC och Ambient som lätt ändras genom att trycka och hålla på en av lurarna. Du får en feedback i form av en röst i lurarna vilket läge man ändrar till. Vid samtal hör motparten dig tydligt.

Batteri

Batteriet ska enligt Jays räcka i upp till fem timmar. Under test med ANC aktiverat så varade batteriet i knappt 4 timmar så en batteritid på fem timmar är därför mycket rimligt med ANC avslaget. Att ladda upp lurarna fullt tar ca 1,5 timmar i laddfodralet. Fodralet ska klara av att ladda lurarna fyra gånger innan det själv behöver en laddning.

Slutsats

En bekväm lur med ett klart ljud. Passar bättre för dig som använder det mer för tal än musik och film.

Betyg 3,5/5

Teknikveckan rekommenderar

Recensionsex från Jays.

Hur är ljudet på andra sidan vid samtal? Jays (X-Five) som jag provat kan vara det sämsta jag någonsin använt, Kineslurar för 20kr presterar på den nivån.

Testade att ringa min sambo några ggr och ebligt henne hörde hon tydligt vad jag sa.

Bara provat i möten med Zoom/Teams och Skype, var katastrofalt, men man kan ha olika förväntningar. :slight_smile:
Men ok ljud för att använda till annat än samtal.