James Cameron har gjort det igen - vi har sett ”Avatar: The Way of Water”

Från sajten:
image

Väntan på en uppföljare till Avatar har varit lång men nu går “Avatar: The Way of Water” äntligen på bio och tillsammans med Dolby var vi på premiären igår för att se den nya filmen.

Det var för 13 år sedan James Cameron gav biotittarna en visuell käftsmäll när Avatar dök upp på bio och den satte 3D-glasögonen på kartan igen för en kort stund. Nu är både Avatar och 3D-glasögonen tillbaka och två nya filmer har spelats in som ryktas ha kostat hela 500 miljoner att spela in så pressen är hög för att lyckas hämta hem pengarna igen.

Vi återvänder till Pandora där Jake Sully har bildat familj och lever ett enkelt och harmoniskt liv. Det dröjer dock inte många år innan familjefriden avbryts av soldaterna från jorden som kallas “sky people” av Na’vi-folket. Deras plan är att bosätta sig på Pandora efter jordens resurser är slut och innan de gör det så behöver de rensa upp så inga störande blåa figurer gör livet surt för dem. Den onda soldaten Quaritch kommer tillbaka till Pandora, denna gång som en framklonad avatar som har siktet inställt på Jake Sully.

Quaritch vill inget annat än att döda Jake och förstöra hans harmoniska liv då han enligt Quaritch förrådde människorna och ställde sig på Na’vi-folkets sida och krigade för dem. När Avatarerna landar på planeten så väljer Jake med familj att lämna regnskogen för att inte folket där ska drabbas av vinande kulor och explosioner så de flyger iväg långt bort till en annan del av planeten för att bosätta sig hos en annan klan som hellre är i vattnet än långt uppe i träden. Som ni säkert redan har räknat ut så dröjer det inte allt för länge innan militärerna i form av framklonade avatarer hittar Jake igen.

Filmen har inte den mest avancerade storyn men det är inte berättelsen som spelar den största rollen i “Avatar: The Way of Water” utan det är Camerons öga för det visuella. Detaljrikedomen är helt otrolig och i många scener är det svårt att fokusera på vad som faktiskt händer då vi stirrar oss blinda på hur sinnesjukt vackert allt är. Blandningen mellan CGI-effekter och riktiga människor har gjorts otroligt bra och även ljudet i filmen är balanserat och effektfullt så att se denna hemma istället för på bio rekommenderar vi inte – “Avatar: The Way of Water” ska upplevas på bio.

Filmen är 3 timmar och 12 minuter lång och undertecknad var lite orolig att det skulle bli en pina att sitta så länge i en biosalong men tiden bara flög iväg och detta tack vare Cameron. Han har lyckats göra en film som bjuder på både drama och action som är perfekt blandad i lager som en riktigt god lasagne så det aldrig blir tråkigt. Det är en hel del nya karaktärer i filmen och mest fokus är det på Jake’s barn och Cameron har gjort ett utmärkt jobb med karaktärsuppbyggnaden så vi under dessa tre timmar lär känna dem väl. Vi såg filmen i 3D och jag vill nog se filmen en gång till utan det för även om det stundtals var otroligt häftiga effekter med 3D-glasögonen på så led vissa scener av lite suddig och ryckig bild som förstörde upplevelsen en aning.

På det stora hela är “Avatar: Way of Water” en fröjd för både ögonen och öronen och flera gånger under filmen blir vi otroligt imponerade av hur snyggt och detaljerat allt i filmen är. Storyn är som sagt inte den mest komplexa i filmvärlden men det vägs upp av allt annat så filmen får ett betyg på 7 av 10 teknikhattar. En sak är dock säker, se till att se denna på bio och vänta inte tills den går att köpa, hyra eller se på någon streamingtjänst för detta är verkligen en tvättäkta biofilm.

Bilder: Disney

3 gillningar

Från sajten:


I onsdags förra veckan hade “Avatar: The Way of Water” premiär och under premiärhelgen slog filmen rekord som mest sedda biofilm under premiärhelgen 2022.

Undertecknad var på premiären och såg filmen och vad vi tyckte om den kan ni läsa här. I ett pressmeddelande framgår det att närmare 195 000 personer har sett filmen under premiärhelgen. Det gör att den blir den mest sedda filmen under en premiärhelg under 2022.

Det är verkligen en fantastisk öppning och vad man kan förvänta sig av en sådan fenomenal film som Avatar: The Way of Water. Jag glädjer mig över att svenska biobesökare får uppleva den nu och under julledigheten, säger Hans van Rijn, SVP & Country Manager, The Walt Disney Company Nordic & Baltic.

Det kommer komma en Avatar-rulle till och tillsammans med “Avatar: The Way of Water” så ryktas båda filmerna ha kostat 500 miljoner att spela in. Så det ska bli intressant att se hur mycket besökare de får under julledigheten och om de hämtar hem kostnaderna för filmerna. Har du lite dötid i jul så tycker vi absolut att ni ska se filmen då den är en visuell upplevelse som få andra filmer kan mäta sig med.

1 gillning

Håller helt med. En bra uppföljare som bör ses på bio :+1:

Läste precis att Avatar 2 är 48fps vilket tydligen ska vara riktigt grymt. Vet någon om svenska biografer stödjer detta? Tänka titta imorgon på Mall of Scandinavia.

Jag såg den igår på Mall of Scandinavia salong2 med Dolby Atmos och det första som märktes under reklamen var att bilden hackar fram som den sämsta LCD TV utan smooth motion. Det fortsätter så även under Avatar filmen. När något rör sig långsamt blir det direkt suddigt och oskarp och rör det sig snabbt så hackar bilden fram med stora skutt. Tills de nya laser projektorerna får smooth motion bildbehandling så kommer det tyvärr fortsätta att vara så här bedrövlig bildkvalitet.

När jag tog av mig 3D glasögonen blev färgerna och kontrasten bättre, vilket är förklarligt med mörka glasögon, och jag tittade 25-30 minuter utan glasögon och föredrog den bildkvaliteten av det som var tvådimensionellt. När jag satte glasögonen uppochned så såg jag att mycket är tvådimensionellt och den 3D effekt som finns är normalt i 2 platta nivåer bakom aktörerna, som är mest i 2D, men en del saker i förgrunden är gjort i 3D. Vid ett fåtal tillfällen har 3D effekten överdrivits för att visa rakt upp i ansiktet på dig att är en 3D film.

Textningen har kämpat med att inte förstöra 3D effekten och har valt att mesta tiden ha texten väldigt nära, halvvägs mellan dig och filmduken för att inte blandas in i 3D effekter, vilket gör att man måste ständigt byta fokus för att läsa texten och missar vad som händer bakom. Utan glasögon ser man även att texten åker kana fram och tillbaka i djupet väldigt mycket, vilket inte heller hjälper.

Jag skulle föredra att se filmen i 2D. Själva handlingen och aktörernas agerande tycker jag är sämre än i ettan. Det är en hel del utfyllnad, främst för att visa överdrivna 3D effekter, för att det ska bli en 3 timmars film med sekvenser som inte hjälper handlingen framåt, men det är bara trevligt att man får lite mer filmtid för sina pengar.

Det är inte mycket av ljudet som är mixat till surround kanalerna och ännu mindre till Atmos högtalarna. När militären firas ned från helikoptrar och dom flyger ovanför kameran så kommer ljudet rakt framifrån och först i slutet kommer det ett ljud svagt från salongstaket i 2 sekunder. Totalt är det inte många sekunder av surround och Atmos ljud i filmen. Det kommer inte att bli någon Oscar till den som gjort filmljudet. Det märktes även direkt i salong2 att det talade ljudet låter burkigt som från en tratt och beror nog på hornhögtalarna som används inte är det bäst lämpade för bra ljud utan mer för ett starkt ljud. Basljudet vid det allra lägsta frekvenserna 20Hz-30Hz var bra för att ge en spark i magen känsla, ofta överdriven där ett knytnävsslag eller simmande val kändes som en explosion, men det saknades 30Hz-100Hz register. Kanske filmen inte hade det i sin ljudmix och gjorde att det lät tunt. Även den högsta diskanten saknades men det tror jag är något som allmänt gäller för biofilm, att besökare tycks föredra ett tamare ljud, eftersom det på min egen ljudanläggning kan väljas bioljud, som då skär bort diskanten över 12KHz.

Sammanfattat så har jag bättre ljud och bild hemma, och en blu-ray kostar 50kr från CDON, och filmens handling och regin var en besvikelse och 3D effekterna egentligen onödiga, så bör gå bra att se hemma, vilket ettan är en fantastisk upplevelse att se med stor TV och Atmos ljudsystem.

1 gillning

Jag gav det en chans till och såg den som 2D i salong3 Mall of Scandinavia med Atmos. Ljudet var annorlunda i den här salongen, mer balanserat men basen gick inte lika djupt som i salong2, kanske 5Hz högre men nu lät det bättre, inte så mycket flapp-flapp i basen som det var i salong2 (kanske överstyrd?) utan mer boom-boom, dock fortfarande klent i 30Hz-100Hz området. Under reklamen var det en effekt med fallande ton från ung 400Hz ned till kanske 30Hz och där märktes det att det var svagt men ökade i styrka ju lägre frekvens det blev. Kanske alla salonger är felkalibrerade i ljudet.

Det som märks i bägge salonger är att mellanregister/diskant elementen sitter väldigt högt placerade bakom duken, ung 1/3 från överkanten. Det matchar om man ser en person i helfigur men inte i övrigt. Det finns heller inga sidohögtalare långt ned. Allt ljud från duken är högt upp och från sidan sitter högtalarna nästan uppe taket. Det gör att allt ljud kommer uppifrån. Det är som sagt inte mycket ljud från surround och extremt lite från Atmos högtalarna i taket men det får skyllas på filmens ljudtekniker.

3D filmen hade en framerate på kanske 10 bilder/sekunden och kan stämma om det var 24 bilder i sekunden och varannan bild var för vänster respektive höger öga. Men i 2D föreställningen var det exakt lika. Om något rör sig långsamt blir det suddigt och oskarpt och om någon går i promenadtakt så hoppar bilden stora skutt och är fortfarande oskarp.

Tyvärr så var projektorn okalibrerad så att svartnivån var för hög och det blev grått istället för svart men även det som var vitt blev inte ljust nog, det var dålig kontrast i jämförelse med salong2.

Uppfattningen om filmen blir densamma, man får ingen kontakt med karaktärerna och det är mycket utfyllnad för att visa hur vackert det är under vattnet. Jag tyckte att karaktären Kiri var väldigt lik Sigourney Weaver både till rösten och gesterna, och så visar det sig att det är hon som spelar den karaktären och gör det bra. Alla karaktärer görs utmärkt av välrenommerade skådespelare men regin av skådespelarna och kanske klippningen av filmen är för dålig.

Nu blir det inget mer biotittande för min del med så dålig teknisk kvalitet för de 120kr man betalar. Det var bättre förr med lampa i projektorn och en duk med efterlysningstid som gjorde att allt rörde sig smidigt, som i gamla TV apparater med bildrör. Nu hackar det lika illa som i en OLED TV med för snabb respons och inte har aktiverad smooth motion som kräver 120Hz bilduppdatering för att inte hacka. Min 4K 70" TV för 15000kr och 7.2.4 Atmos ljudanläggning för 15000kr ger en betydligt bättre filmupplevelse i mitt eget hem, men det är förstås inte alla som har det hemma.

1 gillning

Kulturnyheternas Fredrik Sahlin gav 2/5!

Avstår tills vidare;-/

3,5 av 5 ger jag den, första 45-60 minuterna känns rätt dåligt men blir bättre.

1 gillning

Instämmer! Tycker det är en film man helt klart ska passa på att se när den går på bio. Som jag skrev i recensionen, relativt platt story men visuellt är den otrolig.

1 gillning

Någon som vet när den kommer till iTunes / TV+ ?

Verkar släppas 28 mars på Disney+ och som hyr/köp på typ iTunes.

1 gillning

Tackar, har varit en extra lång väntan :-/

Fan, ingen Avatar 2 än på iTunes :frowning:

Ingenting på Disney+ ännu heller

Kände som recensenten om första filmen också. Mäh. Så därför avstår jag uppföljaren/uppföljarna.

När man googlar säger det mars 28, dvs i förrgår.... :thinking:

Får se när jag ser den :grin:

2 gillningar

Hörde nu att det är 4 april som gäller.

1 gillning

Hoppas det så man får se den innan 3:an kommer... :rofl:

Såg denna på bio med dottern, Grym uppföljare.
Hoppas den kommer på Disney+ snart, så vi kan se den igen

1 gillning