Hände en jäkligt skum sak igår, jag tror att jag blev jagad av en helikopter.
Jag åkte pendeln sent hem igår från Göteborg, tåget var smockfullt av Gothia Cup-ungdomar. Väl framme på stationen några mil utanför Göteborg så började jag gå hemåt, det tar cirka 10 minuter.
Hörde att det var en helikopter som hovrade en bit bort, men jag brydde mig inte så mycket om det då. Tänkte att det var polisen som hade koll på Gothia-grejen. När jag kommit halvvägs och gick parallellt med en å och ett finare villaområde så hörde jag helikoptern igen. Den var väldigt nära mig och jag fick en känsla att den spanade in mig, det var ju stendött ute på andra människor.
I alla fall blev jag irriterad och drog på mig luvan på min jobbjacka för att dölja mitt ansikte, tänkte att den då skulle ha svårt att identifiera mig uppifrån luften. Nu kan jag såklart inbilla mig, men det kändes som att den då började flyga parallellt med mig för att spana in mig.
Villaområdet består av äldre renoverade hus från början av 1900-talet där många har träd som hänger ut över gatan. Tänkte att jag ställer mig under ett sånt träd så att den inte ser mig från luften och ser om den flyger bort. Det gjorde den inte, den flög i cirklar.
Tyckte det var lite läskigt men samtidigt spännande, så jag småsprang hukande till nästa träd över gatan och höll luvan över mitt ansikte. Helikoptern var kvar, inte precis över mig men cirklande runt området väldigt nära mig.
Sprang nu till nästa träd längre upp på gatan och stannade där, och så fortsatte det hela vägen hem. Jag sprang sicksack från träd till träd så det måste ha varit helt uppenbart att jag gjorde allt för att dölja mig. Väl hemma så fortsatte helikoptern att hovra ovanför vårt område.
Jag kunde då inte låta bli att gå ut på vår tomt på baksidan iförd samma jacka med luvan uppe och röra mig lite fram och tillbaka i mörkret innan jag gick in igen.
Jag skojar inte, helikoptern var kvar säkert ett kvart. Min fru som försökte sova var irriterad då det är helt omöjligt att somna med en helikopter hovrandes ovanför.
Blev nu lite mer orolig, tänker att hon skulle bli mer irriterad om polisen skulle sparka in dörren hos oss.
Men till slut gav den upp och försvann. Fick lite dåligt samvete att jag kanske tog samhällets resurser genom att tramsa, men till mitt försvar så kunde jag omöjligen veta om det var polisen, det var ju bäcksvart ute. Sen var det ju rätt kul också.
Försökte kolla på Flightradar24 men såg inget där, har förstås bara gratisversionen.