Jabra Elite 4 Active - för en bastung vardag

Från sajten:
image

Att Jabra är synonymt med headsets är sedan gammalt men att de även gör grymma hörlurar för oss som gillar att träna kanske är mindre känt för allmänheten. Vi har fått äran att testa deras nya Elite 4 Active och de imponerar stort.

När hörlurarna väl hade anlänt så hämtade vi hem deras app Sound+ och redan här inser jag att Jabra inte bara är hörlurar för kontorsnissar. Direkt efter att vi parat våra hörlurar får vi upp en fråga om att uppdatera mjukvaran, det är lite oklart vad den innehöll men det gick snabbt och smidigt att få in den. När lurarna väl är uppdaterade och klara får vi en snabb genomgång av appen och ytterligare en fråga, denna gång om att ställa in hur vi vill att hörlurarna ska stänga ute oönskat ljud.

I appen har vi även ett equalizer där vi kan justera ljudbilden manuellt eller välja några av de förprogrammerade inställningarna. Om vi råkar tappa bort hörlurarna i hemmet så kan vi även spela upp ett ljud och se på en karta vart de senast befann sig.

Så hur låter de?

Appen innehåller en hel del möjligheter att finjustera ljud och funktioner men bara för att man har en snygg app att erbjuda betyder det inte att man leverera bra ljud men detta är något som Jabra lyckas med i Elite 4 Active. i slutändan så är det viktigaste trots allt ljudet. De har ett välbalanserat ljud där du verkligen kan höra detaljerna i låtarna och med hjälp av en equalizer kan vi även justera ljudet precis som vi vill ha det och något som verkligen imponerar med hörlurarna är basen. Kommer du som jag från ett par AirPods eller AirPods Pro och tycker om fylligt ljud med mycket bas så kommer du bli nöjd, här briljerar lurarna. De har även en funktion som heter HearThrough som gör att vi kan lyssna på musik samtidigt som vi hör omgivningen, det kan vara bra när vi cyklar eller vid andra tillfällen där vi behöver höra omgivningen.

När det kommer till passform så sitter dessa utmärkt i våra öron, till och med bättre än AirPods Pro och de visar inga tendenser att ramla ut oavsett om vi sitter på bussen eller är ute och springer vilket är bra för det är ju hörlurar designade för att hänga träningen. Vi har haft dem i öronen långa stunder och även kunnat somna med dem i utan att få ont eller känna obehag vilket är ett bra betyg. Undertecknad har även gjort några tester på samtal och i tyst miljö hörs man mycket bra, men även i bullriga miljöer gör de ett bra jobb. När det blåser blir det som precis med andra hörlurar att ljudet försämras för mottagaren på andra sidan telefonen. Om vi ska anmärka på något så är det knapparna på lurarna, när du tycker in dem så trycker du även in luren längre in i örat.

Hörlurarna har dessutom en IP57-klassificering vilket innebär att vi kan ha dem i örönen även om regnet öser ner när vi är ute och springer eller om cykelrundan är extra tuff och svetten sprutar, oavsett vad så klarar Elite 4 Active av det utan problem. En annan underbar funktion när man är ute på en löprunda är HearThrough, som låter dig höra omgivningen så att du inte blir förvånad när det kommer upp en galning på scooter bakom dig.

Och det tekniska

Jabra Elite 4 Active kommer fullpackade med teknik och om vi börjar med själva fodralet som hörlurarna laddas i så kan det laddas upp via USB-C. Batteritiden ligger på upp till 7 timmar och med hjälp av batteriet i laddfodralet får vi upp till 28 timmars batteritid innan fodralet måste laddas. Fodralet har för övrigt stöd för snabbladdning och ger oss en timmas användning vid 10 minuters laddning.. Hörlurarna är även IP57-klassificerade vilket innebär att vi kan fortsätta ha dem i öronen om det regnar eller om svetten rinner från huvudet. Hörlurarna kommunicerar via Bluetooth 5.2 och har en räckvidd på 10 meter och vi upplever inga anslutningsproblem eller att de tappar anslutning.

De har aktiv bullerdämpning och även bullerreducering på det utgående röstljudet. Högtalarstorleken är på 6 millimeter och högtalarbandbredden är 20 Hz till 20 kHz för musik och 100 Hz till 8 kHz för samtal. Själva fodralet till lurarna är något bulligare än det som kommer med AirPods Pro men passar fortfarande i den lilla fickan i fickan på våra jeans.

FÖRDELAR

  • Passformen
  • Batteritiden
  • Fylligt ljud
  • Välgjord app

NACKDELAR

  • Saknar trådlös laddning i fodralet
  • Fodralet kan kännas lite plastigt
  • Tryck-knappar på lurarna

DETALJER

Tillverkare: Jabra

Namn: Jabra Elite 4 Active

Färg: Marinblå, finns även i svart eller mint

Kompatibel: Android och iOS

Laddning: USB-C

Blåtand: 5.2

Räckvidd: 10 meter

Övrigt: IP57-klassificering

Batteritid: Upp till 7 timmar och upp till 28 timmar med etui

Pris: 1 290 kronor

SAMMANFATTNING

Jabra Elite 4 Active bjuder upp till dans med en tung och fyllig bas i en ljudbild där vi verkligen kan höra detaljerna i musiken. Hörlurarna kommer packade med bra teknik och erbjuder en välbyggd app där vi kan få dem att låta så som vi vill. Elite 4 Active har blivit mina nya “go-to” hörlurar för att både lyssna på musik på väg till jobbet och dra igenom en ljudbok innan det är dags att sova men även vid många andra tillfällen. Själva lurarna anlände med 55% batteri och fodralet låg på 88%, under tiden som jag recenserat dem har jag inte laddat fodralet en enda gång och det finns fortfarande kräm kvar. De sitter bra i öronen och vi kan inget annat än att rekommendera dem.

3 gillningar

Går de att användas separat var för sig? Det har varit ett problem med Jabralurar. Att det enbart går att använda den högra separat.

Hej! Jag testade precis nu för din skull och ja det går alldeles utmärkt att använda den vänstra när den högra är i fodralet och vice versa.

1 gillning

Tack för det! Jag har funderat på AirPods Pro och Sony 1000MX4 men det här är ett intressant alternativ. Att ha “true wireless lurar”, som ändå är rätt lätta att tappa bort, för mer än 2000 kr känns lite osmidigt.

Går de att ha kopplade till två telefoner samtidigt, Android och iPhone i mitt fall.?

Det kan jag tyvärr inte svara på, har bara en iPhone hemma i dagsläget.

Hur upplever du bullerdämpningen jämfört med AirPods Pro? Och HearThrough-läget?

Tycker att de gör ett bättre jobb med bullerdämpningen men deras hearthrough kan ligga något snäpp under apples motsvarighet. Rekommenderar dock dessa framför AirPods, mest pga passformen men också priset. Batteritiden är otroligt mycket bättre, i mitt use case.

1 gillning

Någon som testat om de funkar under hörselskydd?

Jag kan testa åt dig lite senare idag.

1 gillning

Testade under ett par hörselkåpor, vet inte om det var det du tänkte men det fungerade bra tyckte jag. Var det något särskilt du tänkte på? :thinking:

1 gillning

Har inte sett dem i verkligheten, de ser ut att vara klumpigare än airpods så funderade på om de kläms in i örat eller så.
Airpods funkar inte pga pinnen som kläms.

Ah! Nä, skulle vilja påstå att de är något mindre faktiskt :thinking: De trycktes inte in på mig i alla fall! :+1:t3:

1 gillning

Låter lovande.
Har du någon åsikt om det är värt att lägga till 700 för 7orna istället?

Det har jag däremot inte! @Marcus_Attefors kanske kan tillägga nåt där? :thinking:

Jag har ju inte testat de som du recenserade så svårt stt säga faktiskt :joy:

Men här är recensionen som kanske kan hjälpa:

Tack, tänkte på Elite 7 active dock.
Förvirrande många modeller :slight_smile:

Ah! De har jag ingen erfarenhet av tyvärr!

Slog till på Elite 7 Active pga bättre batteritid och enligt en del recensioner skulle passformen vara bättre för mindre öron. Nu har jag visserligen ganska stora öron, men mina tidigare erfarenheter av lurar med gummipluppar är att jag har små hörselgångar, fick alltid ha minsta storleken och även då gled gärna vänster lur ut. De här sitter kvar än så länge och enligt appen har de bra passform :slight_smile:

Inte testat med hörselskydd än men tog på mina GSP 370 utanpå utan problem så bör funka perfekt.

Tack för hjälpen!

2 gillningar

Var ute med röjsågen 1,5 timme och skydden på, passade perfekt och lurarna höll sig på plats hela tiden.

Jabra 7 Pro ska tydligen gå att koppla till flera telefoner samtidigt. Men jag undrar just om skillnaden i priset mot Elite 4 active är värt det.

Förövrigt bör Jabra fundera över att göra om sina extremt förvirrande modellbeteckningar!

1 gillning