Italienska böter - Fejk

Jag har fått ett mejl som givetvis är ett försök till bedrägeri. Se nedan. Frågan är hur man ska hantera det? Bara låta det vara? Skicka ett kort svar att det inte stämmer och att jag bestrider betalning? Eller ett mer ”arga lappen mejl”? Ska jag en öppna bilagorna? Jag hittar dock inget generellt på nätet om denna firma eller person vad gäller skurkaktiga saker. En krönikör skrev om en liknande sak i våras och jag ska leta rätt på den artikeln.

Vet du med dig att du inte har varit i Italien och hyrt bil är det bara att slänga. Precis som allt annat skräp.

Svara inte, då bekräftar du att din mail adress finns och fungerar. Bara i papperskorgen med det.

Hade det varit på riktigt hade de skickat rekommenderat brev. Man ska aldrig hämta ut rekommenderat brev från Italien om man varit där nyligen och hyrt bil :slight_smile:

I Florens tex är det nästan omöjligt navigera gatorna utan att av misstag köra in på någon av de som man inte får köra på. Jag var på väg att göra det men vägrade böter så backa mot färdriktningen :slight_smile:

Upptäckte att i Safari på Mac så kan man läsa bilagorna utan att öppna dem. Där framgår det att det ska vara en dansk med ett namn som påminner om mitt. Min mejladress, mer än mitt namn, är dock väldigt likt hans namn. Eller exakt samma utöver att han har ett dubbelt efternamn. Det ser alltså ut som att en dansk är adresserad med ett typiskt dansk namn på pappren i bilagan. En person med det namnet finns på den orten som anges i pappret om man söker via Facebook.

Det skulle alltså antingen kunna vara på riktigt, men att de skickat mejlet fel. Eller så ska de försöka blåsa honom, men skickade mejlet fel.

Så vad tycker ni man gör nu? Bara strunta i det och så får de gräva vidare.

Strunta i det. De har ändå inte ditt Kreditkorts nummer.
När de drar 30euro från hans kort kommer han säkert höra av sig till dem.

Hyr ofta bilar när jag är ute och reser och några böter har man lyckats få på sig. Men hyr bara från etablerade företag så de drar ofta från kortet och skickar en ny faktura utan att ens fråga först.

Bara att radera.