IQUNIX F97 - ett nostalgiskt tangentbord som inte går att sluta älska

Från sajten:
image

IQUNIX F97 är ett mekaniskt tangentbord som både går att köra trådlöst och med sladd och det bästa med det är nostalgitrippen vi bjuds på.

En behaglig nostalgiresa

När jag packade upp IQUNIX F97 ur sin kartong och slet loss den skyddade plasten så var det som att jag kastades tillbaka till barndomen och hamnade i vårt vardagsrum. Där framför en tjock, ful TV satt min pappa med sin Commodore 64 och sa att jag skulle få testa något riktigt häftigt. Framför mig fanns en joystick som var bland det coolaste jag sett men även ett stort, nikotingulfärgat tangentbord som smattrade högt när man tryckte ned knapparna. Samma lyckliga känslor som jag hade då fick jag när jag lyfte upp det tunga tangentbordet ur kartongen.

Ett mekaniskt tangentbord med en underbar design

IQUNIX F97 är ett mekaniskt tangentbord som går att använda både med sladd eller trådlöst. Det är även kompatibelt med både Mac och PC och med i kartongen får vi tangenter för command och option om vi kör Mac. Vi får med verktyg för att peta loss tangenterna och det är en väldigt enkel och snabb operation. Tangentbordet är även bakgrundsbelyst och det finns massvis med olika bakgrundsmönster vi kan välja på. Bland annat kan vi ha en chockrosa bakgrundsbelysning, eller varför inte regnbågens alla färger? Det går även att ha att just den tangenten man trycker ned lyser upp och vi kan även justera ljusstyrka eller stänga av det helt om så önskas. Eftersom macOS och Windows inte fungerar likadant när det kommer till snabbkommandon så kan vi enkelt hoppa mellan en korrekt layout för macOS och en för Windows genom att hålla in FN + Tab i fem sekunder.

Allt man behöver och lite där till

När det kommer till designen så är det ett fullskaligt tangentbord där majoriteten av knapparna antingen är gråa eller lite härligt nikotingula. Escape-knappen är härligt rödrosa och Space samt Enter-knapparna är blåa. Denna färgkombination är verkligen nostalgisk och vi kan inte sluta le när vi vilar ögonen på tangentbordet.

Bilden framhäver inte riktigt hur läckert tangentbordet är i verkligheten

En lång batteritid och USB-C

Inuti tangentbordet hittar vi ett batteri på 4 000 mAh som ger oss en batteritid på upp till 260 dagar men det är om man inte har igång de balla RGB-färgerna på som bakgrundsbelysning. När batteriet börjar sina så laddas det upp igen med USB-C-kabeln. Vi kan ansluta upp till tre enheter till tangentbordet och kan sedan enkelt hoppa mellan dessa. Ramen till tangentbordet är gjort i aluminium och knapparna är av ABS-plast. Många tillverkare använder sig av PBT-plast och skillnaden är kort och gott att tangentbordet blir lite tystare med ABS vilket bara är en fördel enligt oss om man vill smyga upp på natten och skriva en artikel eller nått.

Många färger att välja på om man går igång på det

Vikten ligger på 1,2 kilo och på undersidan har vi en switch där vi kan växla mellan trådat läge eller trådlöst. Det finns även två rejäla gummiploppar på baksidan och med tanke på vikten så ligger tangentbordet blixtstilla på bordet och har inte en tendens att flytta på sig så länge vi inte lyfter upp det.

Det tar en stund att vänja sig

Undertecknad är van vid Apples Magic Keyboard som har en låg profil medans detta är det motsatta. Det var ett par timmar som krävdes för att jag skulle sluta slinta på knapparna och även skriva fel. Men nu många timmar senare så går det som en dans. Som vi har varit inne på tidigare så låter det en hel del mer än till exempel ett lågprofils-tangentbord så som Magic Keyboard men samtidigt så är det tystare än många andra mekaniska tangentbord på marknaden. Att skriva länge på tangentbordet är inga problem och knapparna har både lite motstånd och ett mjukt nedslag. Något som är lite jobbigt är att vi saknar knapparna för volym upp och ned samt ljusstyrka som vi använder ofta på Magic Keyboard. Dessa knappar finns fortfarande men kräver att vi håller in FN-knappen och sedan trycker på översta tangentbordsraden.

En härlig mix med nostalgi och modern design

1 gillning

Har iQunix F96 och jag älskar utseendet och känslan, men det vill inte riktigt detekteras ordentligt av macOS. Det får följden att §- (knappen under Esc-knappen) och <-knappen (mellan shift och z) har bytt plats i layouten. Vilket främst är störande när man ska koda. Är det samma problem med F97?

Har löst det genom att köra Karabiner-Elements och där växla mellan internt och externt tangentbord, men det är ju en work around snarare än en bra lösning.

Är ju bara en inställning i macOS, så fungerar det utan att trycka in FN (bocka ur "Use F1, F2, etc. keys as standard function keys").

1 gillning

Yes! Kanske skrev lite otydligt men hade velat kunna köpa caps med dessa förtryckta på!