iPhoneanvändare – hur ofta gör du hård omstart?

Gör du en hård omstart regelbundet? Eller bara vid problem med luren?

I regel bara i samband med iOS-uppdateringar.

2 gillningar

Kanske gjort det två gånger sen jag skaffade telefonen när den kom ut.

Gör det bara om något känns skumt.

Bara vid uppdateringar Det är dock rätt regelbundet, typ var annan vecka, då jag kör betor.

”Manuellt” bara vid problem. Annars sker det ju då och då vid uppdateringar.

Bara vid problem.

Uppdateringar räknas inte. :slight_smile:

1 gillning

Jag gör det typ en gång i månaden ifall luren börjar kännas lite seg. Då alltså en soft reset, Volym Upp, Volym Ner sedan Powerknappen fram tills telefonen startar om. Stänger för övrigt aldrig öppna appar, bara om det är nån app som strular.

I princip aldrig. Det är om det inte skulle gå att göra en vanlig omstart. Ingen mening att göra en tvingad omstart om telefonen inte har hängt sig.

Nej. Vad är detta för påhitt?

1 gillning

Missförstod @RolexJocke . Gör i stor sett aldrig en tvingad omstart. Har inte sådana problem.

Skulle uppskatta det till 2–3 gånger om året.

Själv blir det varannan månad kanske när man märker något som inte är som det ska. T e x att den drar onormalt mycket batteri.

Bättre att göra en vanlig omstart då. Att tvinga en omstart kan ställa till problem då man bryter strömmen till telefonen och om telefonen då håller på och skriver filer till minnet så kan man få korrupta filer.

Min killgissning är att risken är låg, på gränsen till obefintlig.
Givetvis så kan jag kanske förlora något av det sista som jag gjort men jag har aldrig under alla år sedan Iphone 3G varit med om att en hård omstart har gett mig ett sämre läge än det som jag startade från.

Ibland så har det inte hjälpt upp situationen så att jag är i samma läge som innan. Men aldrig värre.

Varför ta risken om man inte behöver det?

Finns ingen fördel med en hård omstart mot en vanlig omstart. Skillnaden mellan dem är att en hård omstart mot en vanlig omstart är att den hårda sker på hårdvarunivå genom att strömmen bryts mot att en vanlig omstart sker i mjukvaran.
Det är alltså samma som på en dator där man håller ner strömknappen tills den stänger av.

iPhone bygger ju inte på Windows så varför ska man starta om. :joy:

3 gillningar