iPhone 18 och Galaxy S26 kan få förbättrad batteriteknik

Från sajten:
image

Samsung och Apple kan snart släppa ultratunna telefoner med bra batteritid trots mindre utrymme.

Enligt rapporter testar Samsung SDI så kallade stacked batteries, en teknik som tidigare använts i elbilar för att öka energitätheten. Om tekniken lyckas kan nästa års Galaxy S26-serie och även Apples iPhone 18-serie ha samma tunna design med längre batteritid.

I dagens telefoner rullas batteriets komponenter ihop som en rulltårta, medan stacked batteries staplar dem i lager. Detta utnyttjar volymen effektivare och kan öka batterikapaciteten med minst 10 procent – utan att ta mer plats.

För tunna modeller som förväntade iPhone 17 Air och Galaxy S25 Slim vore detta en dröm. Kanske ska vi tacka dessa kommande ultratunna modeller som gör att telefonjättarna letar bättre batteriteknik. Samsung testar tekniken i år och kan påbörja massproduktion redan nästa år. Apple sägs hålla ett öga på utvecklingen och är beredda att göra en beställning.

Via: BGR

2 gillningar

S25 Slim sägs ju vara lite hur S26 orna kommer att se ut. Rykten om förhandsvisning nästa vecka och lanseringen i maj

https://www.smartprix.com/bytes/samsung-galaxy-s25-slim-shows-off-ultra-thin-design-exclusive-first-look/

1 gillning

Spännande. Men som jag tolkar tekniken ökar densiteten i batterierna vilket innebär att om man behåller volymen så ökar vikten. Det gör att man får hoppas att marknaden främst efterfrågar tunnare telefoner så att vikten hålls nere.

1 gillning

Håller med dig om det. Vikten är ju med intressant att hålla nere. Men samtidigt är ju batteritiden viktigaste punkten här

Batteritiden går att lösa.

2 gillningar

En klassiker helt klart :blush:
Hade några Ericsson när det begav sig men inte just den

Så om de gör mobilerna tunnare men inte kan få kamerorna mindre så betyder det att kamerorna att kommer sticka ut ännu mer från mobilen.

Nej, ge mig en tjockare mobil så att jag slipper utstickande kameror. Och då finns det också mer utrymme för batteri vilket ger bättre batteritid.

1 gillning

Enligt uppgift så arbetar Samsung med nya kameror så att de inte kommer att sticka ut. Vi får se nästa vecka :slight_smile:

The Galaxy S25 Slim is apparently 8.3 mm thick at the camera bump, which is just 0.1 mm more than what the Galaxy S25 Ultra is expected to be at its thinnest point (excluding the camera humps). The Slim will apparently have a 6.7" to 6.8" screen, again, in line with the S25+ most likely.

Taskigt mot @RolexJocke att visa upp hans biltelefon sådär öppet :wink:

1 gillning

Faktum är att jag haft en liknande fast Panasonic. Farsan hade en LM Ericsson som man fick ringa upp telegrafen och be dem koppla en till det nummer man ville ringa till. Men detta var långt innan du simmade i pungen. :joy:

4 gillningar

Ja, mina minnen av mammutar och sabeltandade tigrar är något grumligt, men ni hade telefon redan på arken alltså? :sweat_smile: