iPhone 16e kommer utan MagSafe

Från sajten:

Igår presenterade Apple iPhone 16e, och vad “e:et” står för lämnar vi osagt – vår gissning är “enterprise”, eftersom det är en utmärkt telefon för företag att köpa in. Men en funktion som idag nästan är självklar saknades.

iPhone 16e kommer utan MagSafe, det vill säga att telefonen saknar de magneter på baksidan som gör att den fäster på en kompatibel MagSafe-laddare. Vi förstår såklart att Apple måste dra in på funktioner någonstans, både för att inte stjäla rampljuset från de andra modellerna och för att hålla kostnaderna nere. Om du inte är helt insatt i MagSafe kan det beskrivas som trådlös laddning, med den fördelen att magneterna säkerställer att telefonen alltid ligger exakt rätt positionerad mot laddaren – vilket minimerar energiförluster.

Med lanseringen av iPhone 16e innebär det dessutom att Apple inte längre säljer några mobiler med hemknapp eller telefoner med endast 64 GB lagringsutrymme, eftersom dessa modeller har tagits bort ur sortimentet. Och det finns inte heller några iPhone-modeller kvar som inte har OLED-skärm.

Läs även:

Det här är iPhone 16e – uppföljaren till iPhone SE Priset? Från 8 495 kronor

Helt rimligt för deras SE-variant. Här i jobblandskapet på 50 pers ser jag kanske 20 trådlösa laddare som folk tagit med hemifrån, varav 0 är magnetiska. Istället verkar vanligt folk köpa det billigaste, typ den från Ikea. Ser inte heller nån här använda magsafe-plånbok eller liknande.

Enda jag tycker är lite tråkigt att nya är rätt så dyr, och väldigt dyr att reparera skärmen pga OLED. För ~2.000kr billigare än iPhone 16 finns ju redan iPhone 15 etc, Apple brukar ju gilla att sälja 1-2 år gamla telefoner också.

Min mor köpte nyss en iPhone SE för 5.000:-, bra pris för en pensionär, och väldigt billigt att reparera LCD-skärmen om den tappas. Gissar att 16e får samma pris som vanliga 16, d.v.s. 3.795:- vilket är väldigt väldigt dyrt (apple)