iPhone 12, Face ID har lagt av

Tjena, jag har en iPhone 12 (den som heter exakt så) och Face ID har lagt av. När man försöker aktivera det igen säger den bara "Face ID är inte tillgängligt. Försök att ställa in Face ID senare.".
Jag har försökt att aktivera Face ID flera gånger under flera veckors tid. Senaste iOS och uppdaterat till senaste version två gånger sen det började krångla. Den är helt original på alla komponenter, aldrig varit reparerad eller tappad i backen. Det är en företagsmobil med ett ganska komplicerat sätt att lämna in på reparation tyvärr.

Finns det någon som har något trix att testa?

Tack, jag har tyvärr testat allt på den listan. Det som återstår på den är att lämna in den till Apple. Och det är som sagt ett komplicerat förfarande via min arbetsgivare.

Kanske läge att tappa den ett par gånger till och vips har du en iPhone 15. :joy:

Den är ju inte tappad, därför är jag lite förvånad att en sådan funktion lägger av. Allt annat fungerar som det skall.

Inget fel på selfie kameran?

Inte vad jag har märkt. Det dyker upp en gubbe när jag testar precis som det borde.

Jag skulle nog prova att ringa Apple supporten och se om de kan hjälpa till då det är svårt att säga om den är hård eller mjukvaran som spökar.

Eftersom det är en företagsmobil, kan den ha någon tokig inställning i en MDM-profil som strular till det? Det skall t.ex finnas en MDM-inställning som hindrar användaren att uppdatera biometrisk information. Kan väl bli ett problem allt eftersom användaren åldras och successivt förändras…

Intressant idé. Dock verkar jag vara själv om detta i min lilla avdelning om 20 pers. Men skall gräva vidare där. Tack!
edit: Det lade bara av utan att jag försökte uppdatera den biometriska informationen.

Om det var ett hårdvarufel på TrueDepth-kameran borde du fått ett annat felmeddelande än det du beskrivit.

Precis, lite så jag känner också. Jag minns inte att jag fått något felmeddelande. Det bara slutade att fungera. Och när jag försökte aktivera det igen kom det "Face ID är inte tillgängligt. Försök att ställa in Face ID senare."

När jag fick det meddelandet så hjälpte det med en full reset.

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams