iPadOS + Systemdata tar typ 50% av utrymmet?


Jag tror att jag uppdaterade den här iPad Air 2 från iOS 13.2 till 15.2
På mobilen kunde jag få en “other” som tog upp massor med plats och det gick att få bort genom en total reset, vilket var störande nog.

Har någon annan råkat ut för det här? Vad gör man?

Jag har samma problem med min iPhone. “System data” svällde och tog över hälften av lagringen till det var helt smockfullt. Jag gjorde en total återställning och hade då 23 GB upptaget vilket var helt rimligt.

Idag, en vecka efter återställningen, har filen långsamt fyllt upp lagringen och upptar nu ca 20 GB av lagringen (totalt 35 GB med andra filer). Jag skulle gissa att inom några veckor så tar “system data” upp allt ledigt utrymme.

Jag har ingen lösning.

Första steget för Apples support var att tipsa om en “tvångsuppdatering” via en dator enligt följande länk:

Jag har följt instruktionerna och det har inte minskat på “system data”-filen. Nästa steg var att återställa telefonen till fabriksåterställningarna via en dator. Enligt supporten var omvägen via en dator en säkrare återställning/uppdatering än att göra det via telefonen.

Vi får se om åtgärden hjälper.

Efter några timmar efter åtgärden så sjönk lagringen till “normala” nivåer så jag antar att åtgärden fungerade.

1 gillning