iPad Pro M2 är för dig som vill ha det bästa på marknaden

Från sajten:
image

Nya iPad Pro är här med nya M2-chippet och insidan fullkomligt exploderar av kraft men hur ska vi låta iPad Pro få utlopp för all kraft och faktiskt få svettas lite?

Ett utseende som vi känner igen

Nya iPad Pro är identisk i måtten jämfört med förra årets modell och när det kommer till utseendet finns det inte heller några skillnader förutom en sak. I stället för att det står iPad på baksidan av enheten så står det nu istället iPad Pro. För er som inte är bekanta med iPad Pro så osar den premium med sina tunna ramar och slimmade formfaktor. Modellen vi testar är på 12,9 tum och nu är det dags att prata om insidan.

M2 ger oss mer kraft än vi behöver

iPad Pro kommer med Apples senaste M2-chip som har en 8-kärnig CPU och en 10-kärnig GPU samt en Neural Engine med 16 härliga kärnor. Nya iPad Pro kan göra över 40 procent mer beräkningar per sekund än vad iPad Pro med M1-chippet kan men frågan är hur vi som slutanvändare faktiskt märker detta? Som alltid när det kommer till iPad Pro så är det videoredigeringsprogrammet LumaFusion som får sätta iPad Pro på test och frågan är om vi kan få den att svettas?

Undertecknad har en Panasonic GH6 som kan spela in i 4K 60 FPS samt i ProRes så vi slängde in ett par testfiler på iPaden genom att koppla in en SSD-disk och filerna hade en sammanlagd storlek på cirka 70 gigabyte. Precis som förra året när vi testade iPad Pro med M1 så tycker M2 att detta är en fånig utmaning och vi märker inga som helst prestandatapp eller att den börjar slöa ned sig.

ProRes kommer till iPad Pro

När det kommer till optiken så är det inget nytt jämfört med förra årets modeller men däremot så kan årets iPad Pro-modeller fota i HDR 4 och om man vill så går det nu även att filma 4K i ProRes. Konstigt nog går detta inte i Apples egna kamera-app men laddar du ned tredjeparts-appar som har stöd så fungerar det fint. Gissningsvis så kommer Apples egna app få stöd för detta längre fram men att det inte fanns vid start är minst sagt lite märkligt.

Att fota och filma med iPad Pro är inte direkt en behaglig upplevelse men om man är ute i fält och har sin iPad Pro som arbetsredskap så är det bra att veta att man har en enhet som både kan filma och ta kort i riktigt bra kvalité. Men är planen att åka på semester och springa runt och fota med iPad Pro så får vi nog rekommendera er att tänka om.

Hovra med din Apple Pencil

En ny funktion som faktiskt är riktigt användbar för alla som framförallt ritar på sin iPad Pro är att det finns en ny funktion som visar exakt var pennan kommer hamna när vi sätter ned den på skärmen om vi bara hovrar över skärmen. Om man ritar något som kräver hög precision så kan det ibland vara svårt att se exakt var pennan kommer landa men nu har detta problem försvunnit. Det har även integrerats i iPadOS på ett nytt sätt och om vi till exempel håller pennan över en app eller en widget så expanderas dem.

En skärm som ingen annan

iPad Pro kommer med en Liquid Retina XDR-skärm och det är verkligen en fröjd att vila ögonen på den oavsett om vi tittar på film eller redigerar foton. Skärmen har ett konstrastförhållande på 1 000 000:1 och ljusstyrkan kan gå upp till hela 1600 nits och det går även riktigt snabbt då den har en uppdateringsfrekvens på 120Hz. Ljusstyrkan som iPad Pro kan nå är tack vare de mer än 10 000 Mini-LED-lampor som sitter över hela skärmens baksida och dessa lampor har Apple fått specialdesigna då enheten bara är 6,4 millimeter tjock.

Vem ska egentligen köpa iPad Pro?

Vi kan enkelt konstatera att Apple är herren på täppan när det kommer till produkter i tablet-segmentet och iPad Pro är deras premium produkt. Den är otroligt välbyggd, skärmen är helt otrolig, det är bra batteritid, den har hårdvara som bara konkurrenterna kan drömma om och den är även därför rätt så dyr. Så ska Anders Andersson som gillar att läsa en bok eller surfa Facebook köpa iPad Pro? Nej. iPad Pro riktar sig verkligen till alla som behöver mycket kraft för att kunna redigera film eller foto, jobba med CAD-ritningar, eller som lever som grafiker som behöver både penna och Photoshop. Är det dumt att köpa iPad Pro om man inte kommer göra något speciellt mer än att surfa, läsa nyheter och böcker och kanske spela lite spel då och då?

Vi skulle nog säga ja. Men! Dummare inköp går att göra så oavsett vem du är och vilka anledningar du har för att köpa en iPad Pro så kommer nog ingen att bli besviken när de plockar upp den ur kartongen för första gången. iPad Pro är ett monster med M2-chippet och det är svårt att veta vad man egentligen ska ha all kraft till då vi på det stora inte märker någon större skillnad jämfört med förra årets modell. Vår önskan är att Apple tar ut svängarna lite mer med iPadOS i sommar när WWDC hålls och att de går mer åt macOS-hållet för att kunna bli ännu mer effektiv på en iPad Pro. För ska vi vara helt ärliga så är inte hårdvaran på några sätt flaskhalsen för hur vi ska vara som mest produktiva utan det är iPadOS.

Så vad kostar den egentligen?

iPad Pro 12,9″ börjar på 16 495 kronor och då är det med 128GB lagring och enbart WiFi, vill man istället ha samma setup fast med cellular så börjar den på 18 695 kronor. Om vi vill ha den med hela 2TB lagring så landar prislappen på hela 35 245 kronor och då är vi uppe i summor som man faktiskt får en riktigt bra MacBook Pro för. Det är ju dock en helt annan typ av produkt så den jämförelsen kanske inte är helt okej men vi kan konstatera att en iPad Pro inte är helt gratis.

Recension: Apple iPad Pro 12,9"

Fördelar

  • En processor som är blixtsnabb
  • Fantastisk skärm
  • Bra kamera och nya hover-läget för Apple Pencil är väldigt användbart
  • En riktigt snygg design

Nackdelar

  • iPadOS är fortfarande en flaskhals
  • Priset kan nog avskräcka många

Sammanfattning

Vill du ha det absolut bästa som finns när det kommer till en kraftfull tablet som även inte ens blir svettig om du försöker kasta lite tunga filer på den så är det iPad Pro du ska välja. Det finns ingen annan tillverkare som ens är i närheten av vare sig kvalité, kraft, skärm eller helhetsupplevelse. Nackdelen med att ha det bästa som finns i form av hårdvara är att det kostar därefter av naturliga skäl Så arbetar du inte på din iPad Pro så att den faktiskt kan tjäna in pengar åt dig så är det en ganska dyr och onödig produkt. Är du sugen på en iPad för att se lite film, surfa och spela lite spel på Apple Arcade så skulle vi istället rekommendera iPad Air eller nya iPad som precis fått sig en ny design. Men har du pengar över och vill ha det bästa av det bästa så kommer du inte på några sätt bli besviken med nya iPad Pro för den är i skrivande stund världens bästa tablet enligt oss.

Betyg: 4.5 / 5

Teknikveckan rekommenderar starkt!
3 gillningar

Ja ge mig alla appar som finns på macOS också, jag köper en direkt :star_struck:

Monstermaskiner. Nöjd med min M1 12,9 men tyvärr begränsad iPadOS dom.

Ge mig iPadOS 17.

Väntar med att skaffa en tänker jag men planen är där i alla fall. :relaxed: Nästa år någon gång. :+1:

Vilken storlek tycker ni är bäst med iPad ?

iPad mini
iPad Pro 11”
iPad Pro 12.9?

Det handlar mer om hur man använder sin iPad. En mini kan vara bäst om man reser ofta eller bara använder sin iPad för att läsa i sängen. Sitter man ofta vid ett skrivbord med sin iPad vill man kanske ha största modellen och ett tangentbord.

2 gillningar

Läsa, surfa, se youtube, redigera nånbild ibland.

Ärligt så är nog det bästa att bara besöka en butik och klämma på alla. Omöjligt att svara på vilken du kommer gilla bäst. Du har väl redan haft ett par sedan tidigare?

Hade 11 och 12.9 :joy: men mini känns ju galet najs i storlek?

The Office Thats GIF

1 gillning

Jag gillar 12,9 bäst då jag behöver så stor skärm som möjligt men många ogillar den p g a storlek och vikt. Det är nog bara du själv som kan svara på din fråga då detta är högst individuellt och vilket behov man har.

3 gillningar

Gillar ingen just nu. Tycker inte att de är sköna att hålla och läsa på. Hoppas att de runda formerna blir inne igen.

1 gillning

Har iPad mini full display support utan svarta kanter ?

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Flams och trams

Har också 12,9. Men när den ska bytas ut finns risk att det blir en 11” istället. Alternativt en iPad Air

Är det någon här som använder Artstudio PRO?
Jag kan se Pencil hover när jag är i menyer och på ”skrivbordet” men inne i ASP så ser jag inte penseln och jag har läst och sett att detta ska funka.

Någon som kan bekräfta? Eller behöver jag göra något? Google ger mig inte så mycket. Ställt frågan till företaget bakom appen samt i Reddit men inget svar än.

Hittade det! Låg i interface inställningar.

1 gillning

Har bytt till denna modell nu. Vet att det kommer en ny inom kort men jag behövde en ny iPad nu och inte sen. Fick ett relativt bra pris på denna modell dessutom. Gissar att priserna går upp rejält när den nya modellen kommer.

3 gillningar

Det här ser intressant ut:

Ser ju ut som en ren kopia på Apple's om man bortser från hubben. Men priset är ju bara hälften av vad Apple tar.