iPad Pro 12,9 M1 eller M2

Jag har för nuvarande en iPad Pro 10,5 som jag köpte tillsammans med Apple Pencil för 4-5 år sedan nu.
Jag har varit fruktansvärt nöjd med den men det senaste tycker jag den laddar ur sig lite fortare än vanligt och storleken känns så liten så jag har haft tankarna på att uppgradera.

Efter att ha funderat på det så kom jag fram till att 11" kommer inte göra mig nöjd så det är därför inget alternativ, då skulle jag bara göra det för att komma undan billigare och det känns inte rätt.

Så mina alternativ är då 5e och 6e generationerna, alltså M1 och M2.
M2 kostar 16500 medans M1 just nu ligger på 11990 hos Media Markt.
Media Markt har även någon kampanj nu att du kan betala 11 månader räntefritt vilket är kalas.
Tele2 har också att man kan betala månadsvis men då bara för M2versionen, dom har inte M1.

Jag kommer använda den mest med Procreate och även fotoredigering, lite streaming och spel händer ju också. (kommer köpa Apple Pencil 2 till)
Använder min nuvarande padda dagligen, så det är som min andra dator.

Så var står skillnaden, är det stor skillnad mellan chippen?
Är det värt 4500kr mer för en M2? Är M1 värd 12000 just nu eller borde man förvänta sig att den kommer gå ner i pris?
Kommer jag brutalt ångra mig om jag skaffar M1 över M2?

Jag har M1 12,9. Galet snabb.

Tror knappt du kommer märka skillnad på m1 och m2. Flaskhalsen lät vara iPadOS.

3 gillningar

M2 mer framtidssäkert med nya uppdateringar :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 gillningar

Är det inte lika bra att köpa en begagnad 12,9" M1, så kanske du får den ännu några tusen billigare?

2 gillningar

Ny iPad Pro M2 köper man för att den har Pencil Hover.
Annars begagnad M1 från någon som redan bytt upp sig.

1 gillning

Jag skulle ha köpt en M2 om jag köpte en i dag men jag står över helt i stället då jag räknar med en helt ny design om 12–18 månader. Vill ha kamera i landskapsläge och ett vettigt tangentbord som kom till den vanliga iPad medan iPad Pro behöll en gammal design.

2 gillningar

@_empty kul! Vad använder du den till?

@Randomdude ja precis, det jag känner stoppar mig lite från att skaffa M1 direkt. Jag vill ju kunna ha denna i flera år, precis som mina tidigare paddor.

@MatsOlov undviker gärna att köpa begagnat, tycker det är svårt när man inte vet hur personen hanterat prylen.

@Yoke Pencil hover? Får söka på det.

@Zop tror du? Fan… frågan är bara hur dom kommer göra prismässigt med nästa, om den också ökar i pris.
De nya släpptes väl nyss så då är det ett år till nästa, vet inte om jag kan vänta så länge.

Minst ett år. Det brukar vara 18 månader på iPad Pro.

Surfa typ. :slight_smile:

M1 lär ha support i 10år till.. :slight_smile:

Den visar på skärmen var du har pennans spets när du håller den lite ovanför glaset. Tidigare iPad reagerar inte förrän du sätter spetsen mot glaset. Det är enda anledningen jag ser till att köpa den.

Har själv kvar min M1 och tänker inte byta förrän den får kameran i landskapsläge som Zop skriver om.

1 gillning

Aaah jag fattar, Pencil hover är ju skitbra! Så är det på min Cintiq-skärm och det har jag saknat.
Då antar jag att det måste bli en M2 för tidigare versioner lär inte få det.

Kamera i landskapsläge? Det är nog inget jag bryr mig om så mycket, eller kommer det revolutionera? Hehe :relaxed:

Funderat lite nu och kollat min ekonomi, kommer köra på M2.
Jag tänkte vänta månaden ut för att se om det kommer dyka upp erbjudanden, annars kan jag skaffa den från Tele2 och betala i 6 månader.

Även om den är dyrare så ska den vara 15% snabbare och pencil hover verkar riktigt nice.

Nu är bara frågan vad man ska satsa på för fodral.

1 gillning

Jag skulle egentligen bara vilja ha ett tunt skydd under, så den ligger mjukt på bordet eller ritbrädan/-bordet.

Ja precis, jag vill att den ligger jämnt, kameran utbuktar väl som på telefonerna?
Vad har du för skydd nu?

Har inget skydd just nu, inte hittat något. Tror jag kommer att tillverka något av läder kanske om jag inte hittar rätt.

Funderar på om jag skulle kunna 3d-printa något och bygga mig en Sketchboard

1 gillning

Ja det hade varit coolt!
Hade varit nice med något ställbart som till Cintiq men kanske svårt att hitta.

1 gillning

Apples egna Smart Folio ser ju rätt så smidigt ut, täcker ju även baksidan.
Har inte det själv så vet inte säkert om den ligger platt med tanke på kameran, men det borde den ju fan göra tänker jag.

https://www.dustin.se/product/5011230571/smart-folio

Ja men det ser ut som att det täcker såpass så kameran inte buktar ut. :thinking:

Kan bekräfta att Apples Smart Folio gör att iPad ligger platt, kameran är ganska grund :slight_smile:

Jag köpte mig en M1, men ritar inte så mycket. Pencil Hover verkar vara grejen som driver val av M2 snarare än just processorn.

2 gillningar