iPad närmar sig en dator med iPadOS

Från sajten:
iPad närmar sig en dator med iPadOS | Teknikveckan


image

Det har varit svårt att tyda vart Apple är och vart de vill komma, men efter WWDC är det tydligare än någonsin när det kommer till iPad.

Vi har sedan WWDC gick av stapeln testat de nya betorna till Apples olika produkter och de visar tydligt Apples riktning de kommande åren. En av de mest otydliga produkterna i Apples sortiment har faktiskt varit iPad.

Apple har sedan iPad Pro lanserades släppt en drös med reklamfilmer där bolaget lyfter fram iPad Pro som en enhet för proffsen, som ersätter en dator och kan det mesta. Riktigt så har det inte varit för alla. Arbetar du i en nischad branch så kan det säkert gå men för de flesta är det svårt eller till och med omöjligt att lägga sin dator på hyllan och använda iPad fullt ut.

Det bästa beslutet Apple har gjort gällande iPad är att gå från iOS till iPadOS och visa sina kunder att de har ett ordentligt fokus på iPad. De splittrar banden mellan iPhone och iPad och det känns inte längre som att vi använder en gigantisk iPhone. Hemskärmen är bättre optimerad, vi har stöd för USB-stickor och hårddiskar, vi har en betydligt mer avancerat Safari, filer är förbättrat och vi har stöd för mus. Listan med saker som är nytt går att göra lång men detta är första gången jag personligen har känt att gå över till iPad Pro helt och hållet är lättare än någonsin.

Vi kommer även i höst se att utvecklare enkelt kan porta sina iPad-appar till macOS och detta visar också på ett starkare band mellan Apples datorer och iPads. Det kommer att bli intressant att följa utvecklingen av iPadOS och frågan är om vi inom kort kommer att se fullversioner av Final Cut Pro och andra redigeringsprogram. Men det vi kan konstatera är att Apple inte på några sätt har gett upp på iPad utan det känns verkligen som de har lagt i en högre växel och lyssnat på mycket av det som kunderna har saknat. De ställs dock inför en utmaning och det är att linjen börjar bli tunnare mellan deras datorer och iPad och det kan lätt bli så att Apple börjar konkurrera med sina egna produkter.

iPadOS finns som öppen beta redan idag, men vill man vänta på en stabil version så kommer den i skarp version nu i september. Nedan kan ni se när vi gick igenom alla nyheter i iPadOS:

2 gillningar

Jag har provat iPadOS på iPadPro 2016 12.9
100% smärtfritt än så länge. Inte en endaste bugg…
Men musen går i 250km/h och rullhjulet åt fel håll… Typ 5mm rörelse på musen är från skärmkant till skärmkant! Och det finns inga inställningar för detta.
Finns det någon blåtand eller trådmus där det faktiskt går att använda musen???
Har försökt koppla in något via Lightning-USB, men allt drar för mycket ström ;-(

Det går att ändra i settings under hjälpmedel!

Ser verkligen fram emot iOS 13. Tror att iPads kommer börja konkurrera med datorerna på riktigt när 13 kommer ut. Om 5 år kanske Apple inte säljer Airs och konsument datorer längre. Istället är det bara Macbook Pros och dylikt som säljs till proffs. Resten kommer kanske köra iPad. Har inte installerat betan även fast jag gärna skulle vilja. Men gillar inte buggar och är alltid rädd för data loss, något som Apple inte tar ansvar för med betor.

Grymt. Tack!
Gåt det att ändra riktning på rullhjulet också?

Osäker faktiskt!

Backup ska man ALLTID ha :slight_smile:
Data loss förekommer även utan beta…

1 gillning

Ja men jag kör backup via iCloud och eftersom t.ex. Bilder inte läggs med i backupen utan synkas mellan alla enheter så finns det en risk att något går fel med synken o bilder försvinner. Sen har jag ju backup på bilderna med förstås men det tar jag inte särskilt ofta tyvärr. Kanske borde överväga att ha alla bilder i Google med bara för att göra det smidigt.

Kan iPad 12.9 2020 få stöd för monitor fullskärm med uppdatering bara? Eller är de bara möjligt för iPad m1?

Det är ingen som vet om M1 kan det, bara spekulationer om att den ska kunna visa skrivbordet i fullskärm eftersom den fått Thunderbolt.

Jo, men är de inte möjligt för 2020 modellen med en uppdatering att få de? :slight_smile:

Det vet bara Apple exakt vad som går att göra. Vi får vänta och se, kanske är det något som kommer med iOS 15 och visas upp på WWDC, vi kan bara gissa nu.