iPad mini (2021)

Jag kan se det på min. Filmen på länken är i extrem slow motion så det inte riktigt så illa som det ser ut.

You are holding it wrong, pt 2!
Skäms Apple!!

1 gillning
3 gillningar

Min recension av iPad mini är nu ute:

3 gillningar

Är sugen på en mini, läste också att Apple kommer höja priserna med ca 1500kr per iPad.

Går de överleva på 64gb iPad mini? Kör ju icloud. Tanken är att ha den som en läsplatta, för böcker, tidning, youtube, och smidigheten att ha med sig

Lite fotoredigering men inte mkt alls.

Har personlighet svårt att se behovet av mycket utrymme på en iPad för vardagligt bruk. iCloud räcker nog gott. Det är nog mer intressant för de som behöver behandla större filer.

1 gillning

Okej tack. Hur mkt plats tar tex en film på nån streamingtjänst?

Jag minns inte riktigt men jag lyckades iallafall inför en resa spara ner en massa avsnitt och ett par filmer via Disney+ på en padda med 64 gb.

1 gillning

Okej :slight_smile: tycker det blir för mkt pengar för mer lagring. Typ 8000 ist för 5900

Personligen funderar jag på att också skaffa en mini i syfte att läsa nyheterna, läsa på forum och hänga på bubblan på soffan. Då kommer jag ta den med minst lagring och utan LTE eftersom paddan bara kommer hålla sig hemma. Tror nog att det duger för hur jag tänkt bruka paddan.

1 gillning

Den känns magisk när jag kollade storleken på Elgiganten. Perfekt storlek!

Beror på kvalitén på det man laddar ner. Med högsta kvalitén på ATV+ fick jag ned ungefär 10h film och serier på 64GB iPad.

Beror ju förstås på hur mycket plats andra appar och innehåll tar.

Men ska man vara utan Wifi en längre period och fylla paddan med mycket innehåll av hög kvalité räcker 64GB tyvärr inte till.

Okej. Jag är typ alltid hemma, och åker jag iväg kanske man vlll ta nån få film bara.

Men är ju USB c så i värsta fall kan man ju köra med en SSD?

Då räcker det gott och väl med 64 :+1:t3:

1 gillning

Hade ju en iPad Pro 12,9” men den använde jag aldrig. Den var för stor

Håller med. Men lite synd att skärmen inte är så värst bra. Svårt att skrolla när man vant sig med ProMotion.

Perfekt storlek tycker jag, vill ha lite större skärm när jag kollar på film/serier på iPad

Jag tycker Mini är perfekt i storlek och vikt vilket är viktigt. 293 gram är 50-70 gram mer än 14promax/22ultra. Vilket jag tycker är alldeles för tunga mobiler, helst inte över 150 gram, det hänger ner kläderna när man bär dom. En iPad Air är 150 gram mer och med ett tangentbord till så är man i lätta laptops områden.

Jag har både generation 2 (första retinan) och gen 5. Till gen 2 har jag haft två olika tangentbord från Logitech som har fungerat fint för mitt lilla skrivande, det har aldrig kännts för smått, då har jag ändå använt en Nokia E90 en gång i tiden. Tyvärr har det inte kommit något tangentbord till femman, ej heller till sexan vilket jag tycker är väldigt märkligt.

Gen 6 är den ultimata mini,n med usb-c och pencil 2 med magnetfäste, jag köpte själv pencil 1 till femman vilken nu försvunnit någonstans. Nu har den blivit 1500 kr dyrare nyligen så det känns hårt att uppgradera speciellt om man vill ha 256gb denna gång.

Det som irriterar mig mest är att man i princip måste ha två datorer med sig, jag tycker inte en mobil är särskilt användbar som dator för surfning eller läsning, den är för liten. Och då var jag först med Samsung note 1. Hade man kunnat använda mini,n som telefon så hade det kunnat bli min enda dator. Nu kör jag mobilen som router när jag surfar med mini,n, den är perfekt i storlek och vikt. Inte så att man hade haft den till örat utan med snäcka eller en telefonpenna, Samsung hade en en gång.

Jag funderar starkt på att avstå mobil i framtiden då jag känner stor olust att lägga mer än 3-4 tusen på en mobil för högst fem års bruk. Jag har den bara för att bli nådd då jag inte är en pratare och det börjar komma alternativ till kommunikation. Dom som vill nå mig får anpassa sig via FB eller annan kanal.

Jag använder den mest för att läsa Readly/böcker/youtube/Netflix. I tidningsläsning förstorar man ibland texten lite, men det har blivit så reflexmässigt att jag inte tänker på det, böcker är inga problem.

1 gillning