iPad 11 vs iPad 12,9

Apple Insider har gjort en genomgång av Apples nya iPad 11 och 12,9″.

Apple Insider har ställt år 2020 iPad versioner mot varandra, då både iPadversionerna är identiska internt så är det enbart utsidan som skiljer dem åt genom att 11 tummaren har en skärm på 2388 gånger 1668 på 264 pixlar per tum medan 12,9 tummaren har hela 2732 gånger 2048 med samma pixeldensitet.

The 11-inch has a 2388-by-1668 display at 264 pixels per inch while the 12.9-inch comes in at 2732-by-2048 at the same pixel density.

Så utöver priset så ligger skillnaden mellan 11″ och 12,9″ att få ha fullstort tangentbord, större yta att multitaska och bärbarheten.

Läs recensionen på Apple Insider eller titta på videon ovan.

Intressant…

Jag tänker mig att det är dags att ta steget till iPad som “huvuddator” hemma nu. Jag har en gammal MBP 17" idag som fortfarande fungerar men är rätt långsam (och en Macbook 12" som jobbdator).

Hemma gör jag ytterligt få avancerade grejer (och kan alltid starta upp 17-tummaren om det behövs) så med musstöd etc känns det som om det är dags att våga gå till iPad.

Men jag har svårt att välja mellan 12.9" eller 11". Ni som redan har gjort valet, har ni några råd?

Ska du ha den som ”skrivbordsdator” med mus och tangentbord så är det 12,9” som gäller – och allra helst med ett stativ så att du får upp skärmen en bit från bordet.

1 gillning

Ja, du har säkert rätt. Även 12.9" väger ju inte mer än 600g så klart bättre att lägga på bröstet för att kolla film i sängen än min gamla 17-tummare.

Jag är toknöjd med min 11” men kör även en dator. Hade jag sålt datorn för att helt gå över till iPad hade jag satsat på en 12,9” precis som @Zop säger.

1 gillning

Ja 11" är ju ett väldigt skön format att ta med sig. För ett par år sen när jag reste mycket hade det varit en högre prioritet.

Ska det bli min “huvuddator” så känns det också klart tilltalande med fullstort tangentbord och det talkar tveklöst för 12.9".

Vad rekommenderar ni för mängd minne förresten? Finns det någon större anledning att gå upp från 128GB? Det mesta ligger ju i molnet ändå. Jag har en 64GB iPhone idag med 20GB ledigt som indikation, och en NAS där film etc. förvaras. Sen tänker jag inte helt pensionera min 17-tummare utan den får finnas kvar med en backup på mitt musikbibliotek t.ex.

Jag kör 64, fungerar men om man vet med sig att man kommer lassa över en massa bilder från exempelvis systemkamera så räcker det inte. Flera gånger jag stått med felmeddelande om att minnet är fullt

1 gillning

Är planen att använda iCloud Drive mycket skulle jag inte köra 64 det räcker inte.

1 gillning

128 är ju minsta numera så valet är mellan 128 och 256. Klart 256 är mer framtidssäkert men har svårt att se att jag skulle behöva det.

Jag gick på 256gb för min 12.9. Hade nog klarat mig med 128 då jag har 2tb icloud.
Gick från 13" mbp till ipad pro. Skulle jag gjort valet idag hade jag gärna tagit 11" istället. Behöver inte 12.9

1 gillning

Ska vi byta? :speak_no_evil:

En av varje storlek är så klart det optimala men det brukar vara en kostnadsfråga.

Har du 4g i din? ,Måste ha det då jag ligger på dialysen och sjukhusets uppkoppling lämnar mycket att önska :smiley:

Tyvärr inte :frowning:

Hmm, det är inte lätt att välja…

Vad får dig att vilja ha 11" istället? Känns den stora otymplig?

Ja, den känns lite för stor när man har den med tangentbordsfodral. Jag hade dock en 13" mbp innan. Du som går från 17 tycker kanske inte 12.9 känns onödigt stor.

1 gillning

17-tummarn är ju mer släpbar än bärbar och flyttas mest från skrivbordet till soffan. 13" MBA och sen 12" MB har varit min jobbdator senaste 10 åren och 12.9" är ju ungefär samma storlek som dom, fast lättare utan tangentbordfodral (blir absolut ett Magic Keyboard när det släpps).

Men jag blir tveksam nu, 11" kanske är skönare iallafall…

Kommer du köra mycket med två fönster bredvid varandra?
Jag gick på 12.9 då jag trodde jag skulle göra det mycket + att jag redigerar bilder. Efter att sambon köpte en ipad gen 7 (10.2") så insåg jag att en 11" hade varit lagom för mig.

1 gillning

11" är bäst för läsning i sängen och när man sitter tillbakalutad och läser i en fåtölj eller stol (om man läser magasin eller serier är 12,9" bättre). I alla andra situationer är 12,9" bättre.

Ingen av dem är något problem att ha med sig i väskan.

1 gillning