Hustrun har en förkärlek till julbelysning utomhus och jag gillar det skarpt även om jag aldrig skulle orka lägga ned det engagemanget som hon gör. En utmaning har varit att flera slingor går sönder eller får fel så att jordfelsbrytare löser ut. Jag tolkar det som att de inte tål den väta som vintern innehåller i Stockholm. Utöver slingorna tror jag kopplingar/grendosor är känsliga punkter.
Många slingor verkar ha IP44. är det tillräckligt högt? Själv tänker jag att IP55 är mer lämpad, men osäker.
Det andra jag funderar över är grendosor. Vi har för utomhus bruk, men misstänker att efter några dygn i strilande regn letar sig fukt ändå in till de elektriska delarna och ställer till med problem. Har ni några tips på hur man får ordning på det här?
Har ingen temporär utomhusbelysning som är bättre än IP44 (tror jag). Har även jag en del grendosor ute men försöker täcka över dem på ett eller annat sätt, så att själva uttagen ändå är täckta så pass att det klarar den värsta nederbörden, men på inga sätt absolut vattentätt. Har funkat bra hittills utan några avbrott.