iOS 19, iPadOS 19, macOS 16 och övriga Apple-uppdateringar

Här skriver vi om allt som rör Apples nya operativsystem som kommer se dagens ljus på WWDC i juni 2025.

Från sajten:
image

Vi har hört det förut – att Apple ska göra om iOS ordentligt – men de senaste åren har det mest handlat om mindre förändringar när det kommer till utseendet.

Det är Bloomberg som säger sig ha information om att iOS 19, iPadOS 19 och macOS 16 kommer att “fundamentalt förändra” utseendet på operativsystemen. Det handlar bland annat om helt nya ikoner, menyer, fönster, systemknappar och appar. Målet är en mer konsekvent upplevelse oavsett vilken plattform du använder, och Apple vill förenkla hur användare navigerar och styr sina enheter.

Det hela sägs ta inspiration från visionOS, som har ett mer avskalat gränssnitt med genomskinliga element och fler 3D-detaljer. Om ryktena stämmer återstår att se när WWDC drar igång i juni.

VIa MacRumors

Om den där bilden har något med verkligheten att göra, så är det bara Comic Sans som fattas, annars var det typ en copy/paste på Samsung.

Haha nej det är en tramsig mockup =)

Haha det får vi hoppas. Släpps det alltså i juni? Trodde alltid Apple släppte en full version på hösten i samband med iPhone Release. Vilken version ligger beta på nu?

Släpps i höst men Apple visar alltid upp de nya mjukvarorna på WWDC i juni och då släpps developerbetan i samma veva för de som vill testa. Sen släpps de publika i höst i samband med nya telefonerna =)

Beta ligger på 18.4 nu =)

1 gillning

Det här ser jag fram emot! Inte för att iOS känns eller ser föråldrat ut men en uppfräschning känns ändå på tiden. Hoppas hela systemet blir lite mer konsekvent också i hur man navigerar då det spretar ganska mycket.

1 gillning

Tänkte att de kanske ändrat tankesätt med tanke på alla nylanseringar av telefoner och macar och paddor nu som bara las upp på hemsidan utan pompa och ståt. Några nyheter i 18.4 betan som vi dödliga missar förutom AI?

Det är en av sakerna som faktiskt kommer, dock inte på svenska =)

Allt vi önskar är väl egentligen bara att kunna gömma "hemstrecket"? :slight_smile:

1 gillning

Jag tror den enskilt största grejen som håller fast en till iOS istället för Android är iMessage. Man vill inte vara i den gröna bubblan. Hade RCS stödet varit implementerat fullt ut, hade jag inte haft några större problem att joina @pao mfl. i androidgänget.

För mig är det allt det andra som Apple gör så bra, som får mig att vilja vara kvar. Färgen på bubblorna tänker jag aldrig på.

Det är ju dock lite mer än bara färger =) Går inte att ha gruppchattar, bilder och videos komprimeras till döden och skickas som MMS och mycket mer =)

Minsta delen för mig faktiskt, man märker Apple-magin ordentligt när man kör Mac, iPhone, Apple TV och alla andra produkter i en kombo.

1 gillning

Använder knappt iMessage. De jag pratar mest med använder WhatsApp och Signal.

Jo, jobbigt att byta från iCloud också. Men just Apple TV funkar ju typ lika bra oavsett telefon, visst kan man använda iFånen som fjärr och dela skärm via airplay, men det är inte ofta jag gör det. Men det blir som vanligt, man står där i september med ny iPhone i näven ändå.

Du ska väl joina Androidgänget nu när Apple börjat annonsera på X igen?

Från sajten:
image

Det ryktas om att Apple kommer slå på stora trumman under WWDC i juni när de visar upp de kommande mjukvarorna – och en funktion kan redan ha läckt ut.

Om du har ett par AirPods kan det bli så att vi redan i höst kommer kunna förstå personer som talar ett annat språk. Det är Bloomberg som rapporterar att Apple planerar att introducera liveöversättning till AirPods i samband med att iOS 19 lanseras. Det innebär att man i realtid kan få en annan persons språk översatt till det språk man själv pratar.

Exakt vilka AirPods-modeller som kommer få stöd för detta vet inte Bloomberg, men gissningsvis blir det en exklusiv funktion för de senaste modellerna. Oavsett vilket kan det här bli en riktigt användbar funktion – om den fungerar så bra som det låter på pappret.

Via 9To5Mac

Förutsatt att språket inte är svenska.

2 gillningar

Skåning då?

1 gillning