iOS 18, iPadOS 18, macOS Sequoia och övriga Apple-uppdateringar

Japp lite trist!

Ja, jag har s4. Men jag vet inte om jag riktigt bryr mig om klockan. Så länge den funkar är jag inte så brydd om de senaste funktionerna.

Håller nog faktiskt med men jag kommer definitivt vara mer observant vid nästa uppgradering. Jag har haft klockan i 2+ år men den såldes ju tom förra året då SE gen2 släpptes.... Trist att ha ägt en klocka och ett år senare uppdateras inte den...

1 gillning

Kia Connect:

a-ha! jag trodde alla var överlyckliga över mono/stereo först :sweat_smile:

Jag hann bli orolig för peugeots app men tills sist så kom den igång …

Så alla ord som böjar på samma bokstäver på både sve och eng rekommenderas då ovan för tangentbordet? eller hur fungerar det?

T.ex.
om jag ska skriva

bubblan och skriver bub, då kommer både bubbla, bubbles, mfl upp?

Härligt! Längre livslängd, mindre köp av nya batterier, mindre miljöpåverkan.

Vet inte faktiskt, använder inte Apples tangentbord men det lilla jag testade så innebär det att du kan skriva på svenska och engelska i samma mening om du så önskar utan att byta layout och den ska köra autocorrect därefter och känna av språket.

1 gillning

Det byter att man nu mer kan spela in samtal?! :pray:

Ja kör du högtalare och har ett samtal igång samtidigt som du spelar in så absolut.

Från sajten:
image

Det var inte många ord som yttrades om Hem-appen på Apples event men det kom ett par trevliga nyheter som kan komma till nytta och en helt ny produktkategori.

Om du hyr ut ditt hem eller vill att familj och vänner ska kunna använda ditt smarta hem så kommer det med iOS 18 gå att skapa gästscheman där vi ställer in vilka tillbehör de ska kunna använda och under vilka datum och tider. Det kommer gå att ställa in att de till exempel ska kunna öppna dörren, garagedörren, larma av och tända och släcka lampor. En annan funktion är Express Mode som gör att ytterdörren automatiskt låser upp sig när man närmar sig hemmet med en iPhone eller Apple Watch och för att detta ska fungera krävs det att klockan eller telefonen har Ultra Wideband chippet och likaså dörrlåset.

Senare i år kommer det även komma stöd för robotdammsugare i Hem-appen så du kan styra saker som städläge, om den ska moppa eller dammsuga, se batteristatus och så klart även starta dammsugaren. Sist men inte minst så kommer det gå att se sin elförbrukning men innan ni blir lyriska så kommer denna funktion endast vara tillgänglig i USA till en början.

Från sajten:

WWDC är igång och nu när dimman har lagt sig så kan det vara bra att friska upp minnet med vad som faktiskt visades men på ett par minuter.

Apple har släppt två nya videos på sin YouTube-kanal där de dels går igenom 18 saker som visades upp på WWDC där vi bland annat hittar Apple Intelligence, nya bilder-appen, de nya funktionerna i Meddelanden och mycket mer. Hängde du inte riktigt med på vad Apple Intelligence var för något och vad du faktiskt kommer kunna göra så har Apple gjort en video som på fem minuter går igenom allt.

Tråkigt nog kommer Apple Intelligence inte ha stöd för vårt härliga språk vid lansering och det lär nog dröja innan det kommer men det är som man brukar säga, den som väntar på något gott…

Doktor24 i Safari på iOS 18 strular.

Första feedback skickad. Inte fan har de fixat negativa temperaturer i Hem. Lade in en sensor i frysen och det är som vanligt. Sammanfattningen visar inte minustecknet

Väntar alltid för länge…

Ren installation på alla enheter. Nu kör vi! :grimacing:

Haha du skulle ju skippa :joy:

Då får man ju inte komma på betaölen i sommar.

1 gillning

Nu kommer jag äntligen kunna flytta omkring ikonerna som jag själv vill på min iPhone. Som jag har längtat. Konstigt att ingen annan på markanden kommit att tänka på den funktionen tidigare.