iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey och övriga Apple-uppdateringar

1 gillning

Från sajten:
image

Den kanske fränaste funktionen i iOS 15 är avstängd från start. Så här fungerar det och så aktiverar du det.

Livetext är en ny funktion i iOS 15 som låter oss läsa av text från papper, förpackningar, skyltar och vad det nu kan vara. Sedan är det bara att kopiera, slå upp information baserat på något ord eller till och med översätta texten och få den uppläst på olika språk.

Däremot finns det ännu ej på svenska men att översätta från en rad främmande språk till i alla fall engelska lär hjälpa många av oss.

iOS 15 Livetext

Så aktiverar du Livetext på iOS 15

  1. Välj Inställningar.
  2. Välj Allmänt.
  3. Välj Språk och Region
  4. Scrolla längst ner och aktivera “Livetext”.
  5. Succé!

Så aktiverar du Livetext

Vad är din favoritfunktion i iOS 15?

3 gillningar

”Du måste ha en iPhone XS, iPhone XR eller senare”.

Den var på för mig utan att jag slagit på :face_with_raised_eyebrow:

Funkar på iPad Pro 12.9 2021 också, till och med svenska tecken (om de finns i tyska alfabetet).

Nedan från Esses bild:
SLOWMOTION
1 x
VIDEO
BILD
PORTRÄTT

Den var på för mig också men jag kör telefonen på engelska. Det kan spela in.

Frun irriterad över att varje gång jag kommer i närheten av någon av Apple TV så kommer det upp om jag vill ansluta med mina AirPods.
Så skulle ta bort det men hittade inte först.
Men är det fler som känner likadant görs detta under “Fjärrkontroller och enheter” => Bluetooth =>Föreslå AirPods i närheten => AV

Dvs: Ö och Ä :slight_smile:

Som hörselskadad så är det underbart att kunna använda mina AirPods till AppleTV

Det som skulle vara ett lyft vore om det skulle gå att använda dem samtidigt som Apple TV:n körde ut ljudet i den vanliga utgången.

Jag använder ofta mina AirPods till Apple TV men i tvOS 15 känner den ju automatiskt av om dom är i närheten och en dialogruta poppar upp på TV:n.
Vilket kan vara irriterande ibland.

Gäller det bara AirPods? Sen jag bytte TV har det kommit upp en kod i rutan ett par gånger där det står nåågot i stil med anslut AirPlay. Trodde ett tag det var grannen, men det kanske är någon av mina enheter som spökar?

Bra fråga. Är det din nya TV eller Apple TV som gör detta.

1 gillning

Ställ in på Apple TV att bara personer på samma nätverk får ansluta (standardinställningen är att alla i närheten får ansluta).

2 gillningar

Vet ej, bytte TV i samma veva som jag installerade till 15 i ATV’n.

Förmodligen, jag kör också på engelska.

Någon fler än jag som märkt av detta efter att uppdaterat till iOS15? :thinking:

Some iPhone 13 Users Reporting Intermittent Touch Issues, Older Models Also Affected After Updating to iOS 15 - MacRumors

1 gillning

Japp, ett par gånger + en större låsning i helgen. Alldeles nyss fick jag en låsning där skärmen inte tog emot rörelse. Fick trycka på sidoknappen och sedan väcka telefonen igen. Då var den inte kvar i den app där den “frös” men fungerade som vanligt.

Overcast eller AirPlay2 bryts ibland numera. Någon fler?

Ja. Har råkat ut för det ett par gånger på min 13 Pro.