Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Jag har funderat mycket pÄ den hÀr intervjun. Jag undrar jag... Vad har han för agenda, vad vill han uppnÄ? Han blandar sjÀlvklarheter med ganska dystra iakttagelser och toppar det med tveksamheter.

Ja jag vet inte. Det Àr ju bara en person. Men han har fÄtt mycket uppmÀrksamhet.
Stridsvagnar och annat börjar dock komma till Ukraina. Borde underlÀtta för dem trots allt.

Ja jag tror att de mÄste dra sig ur vÀldigt snart. Och borde göra det pronto. Om jag förstÄtt det rÀtt Àr ryssarna ca en kilometer frÄn en av vÀgarna ut och Ànnu mindre pÄ den andra större vÀgen ut. PÄ det avstÄndet kan nÄgorlunda lÀtt beskjuta det som fÀrdas pÄ vÀgen.
Bachmut har gjort sitt som köttkvarn och eftersom att staden inte Àr sÄ viktig sÄ Àr det bÀttre att dra sig ut och spara pÄ soldaterna till nÀsta försvarsmur. Mest prestige i den staden.

Jag blir alltid misstÀnksam nÀr en anonym kÀlla har radikala uppgifter som dessutom passar in i ett narrativ. Och narrativet hÀr lÀgger jag ÀndÄ minst vikt vid. Det kan lika gÀrna vara en "fredsskadad" finne som helt plötsligt varit i krig och upplever att mycket inte fungerar som det Àr tÀnkt att den finska armén ska fungera.

1 gillning

Tycker det Àr lite mÀrkligt att den svenska versionen av artikeln endast har med denna hemliga finska officeren.

Kompletta artikeln (pĂ„ finska -> svenska); Suomalaisupseerin mielestĂ€ Ukrainalta puuttuu taito hyökĂ€tĂ€ ja siksi sota pÀÀttyy katkeraan yllĂ€tykseen – ”VenĂ€jĂ€ ei tĂ€tĂ€ sotaa hĂ€viĂ€â€

Följer Kenneth Gregg pÄ Facebook och det ger en helt annan bild.

Bachmut hÄlls Ànnu:

Fast att det bara Àr symboliskt att hÄlla staden vet jag inte.
Som jag har förstÄtt Àr det vÀgnÀtet som Àr viktigt. En fördel för dem som har omrÄdet.

Verkar som om Ukraina lÀmnar Bakhmut nu

HÀr ser man hur djup lögnen Àr

1 gillning

Ukraina lÀr vÀl ha en ny försvarslinje oavsett Bachmut. Fast man undrar lite hur det blir med de nya stridsvagnarna?
De Àr rÀtt utsatta i det moderna slagfÀltet med sjÀlvmordsdrönare:

Bachmut hÄlls Ànnu av Ukraina:

Det hÀr var intressant.

2 gillningar

Det Àr lite stiltje i frontlinjen. Lerigt och svÄrt för stridsvagnar att röra sig. Men Ryssland försöker slÀcka ned Ukrainas infrastruktur. Elförsöjning, kraftverk etc..
SvÄrt att skydda sig mot missiler med hög hastighet:
(11) Russia launches Kinzhal hypersonic cruise missiles on Ukraine | Russia-Ukraine War Update | WION - YouTube

:grimacing:

riktigt ser framför mig hur de sitter och planerar en counter action pÄ detta.
Eskalering efter eskalering.

Internationellt vatten sĂ„ det triggar inte en ”artikel 5”.

Men det förbÀttrar ju inte situationen direkt. Speciellt inte för Putin.

Ryssarna sÀger att deras plan inte bar vapen. Antingen ljuger de ju som en hÀst travar eller... sÄ har de inte en vapen till sina jaktplan kvar... Varför i hela friden skulle de flyga utan vapen om de hade tillgÄng till det?

4 gillningar

Kan bli en form av andra mobilisering i Ryssland:

VÀldigt rörig artikel. Troligen vet inte journalisten skillnaden pÄ tvÄngsinkallade(mobiliserade?) och kontrakterade(anstÀllda?). Eller sÄ Àr klick och skrÀck viktigare.

Jag tolkar det som att de försöker anstÀlla(kontraktera 400 000 soldater. Inte mobilisera, sÄ som de gjorde med 300 000 nÀr det nu var.

3 gillningar

Jag tolkar samma. Ryssland tar ju normalt in ca 240 000 personer för militÀr tjÀnstgöring per Är. De som skulle mucka för ett Är sedan var de som hamnade i Ukraina och invasionen. DÀr mÄnga idag Àr döda eller skadade

1 gillning

Kollision lÄter som en olycka. MÀrkligt ordval nÀr det uppenbarligen Àr en medveten handling frÄn de ryska planen. Förmodligen Àven pÄ order uppifrÄn.

1 gillning