Invasionen av Ukraina 🇺🇦

Jag har funderat mycket på den här intervjun. Jag undrar jag... Vad har han för agenda, vad vill han uppnå? Han blandar självklarheter med ganska dystra iakttagelser och toppar det med tveksamheter.

Ja jag vet inte. Det är ju bara en person. Men han har fått mycket uppmärksamhet.
Stridsvagnar och annat börjar dock komma till Ukraina. Borde underlätta för dem trots allt.

Ja jag tror att de måste dra sig ur väldigt snart. Och borde göra det pronto. Om jag förstått det rätt är ryssarna ca en kilometer från en av vägarna ut och ännu mindre på den andra större vägen ut. På det avståndet kan någorlunda lätt beskjuta det som färdas på vägen.
Bachmut har gjort sitt som köttkvarn och eftersom att staden inte är så viktig så är det bättre att dra sig ut och spara på soldaterna till nästa försvarsmur. Mest prestige i den staden.

Jag blir alltid misstänksam när en anonym källa har radikala uppgifter som dessutom passar in i ett narrativ. Och narrativet här lägger jag ändå minst vikt vid. Det kan lika gärna vara en "fredsskadad" finne som helt plötsligt varit i krig och upplever att mycket inte fungerar som det är tänkt att den finska armén ska fungera.

1 gillning

Tycker det är lite märkligt att den svenska versionen av artikeln endast har med denna hemliga finska officeren.

Kompletta artikeln (på finska -> svenska); Suomalaisupseerin mielestä Ukrainalta puuttuu taito hyökätä ja siksi sota päättyy katkeraan yllätykseen – ”Venäjä ei tätä sotaa häviä”

Följer Kenneth Gregg på Facebook och det ger en helt annan bild.

Bachmut hålls ännu:

Fast att det bara är symboliskt att hålla staden vet jag inte.
Som jag har förstått är det vägnätet som är viktigt. En fördel för dem som har området.

Verkar som om Ukraina lämnar Bakhmut nu

Här ser man hur djup lögnen är

1 gillning

Ukraina lär väl ha en ny försvarslinje oavsett Bachmut. Fast man undrar lite hur det blir med de nya stridsvagnarna?
De är rätt utsatta i det moderna slagfältet med självmordsdrönare:

Bachmut hålls ännu av Ukraina:

Det här var intressant.

2 gillningar

Det är lite stiltje i frontlinjen. Lerigt och svårt för stridsvagnar att röra sig. Men Ryssland försöker släcka ned Ukrainas infrastruktur. Elförsöjning, kraftverk etc..
Svårt att skydda sig mot missiler med hög hastighet:
(11) Russia launches Kinzhal hypersonic cruise missiles on Ukraine | Russia-Ukraine War Update | WION - YouTube

:grimacing:

riktigt ser framför mig hur de sitter och planerar en counter action på detta.
Eskalering efter eskalering.

Internationellt vatten så det triggar inte en ”artikel 5”.

Men det förbättrar ju inte situationen direkt. Speciellt inte för Putin.

Ryssarna säger att deras plan inte bar vapen. Antingen ljuger de ju som en häst travar eller... så har de inte en vapen till sina jaktplan kvar... Varför i hela friden skulle de flyga utan vapen om de hade tillgång till det?

4 gillningar

Kan bli en form av andra mobilisering i Ryssland:

Väldigt rörig artikel. Troligen vet inte journalisten skillnaden på tvångsinkallade(mobiliserade?) och kontrakterade(anställda?). Eller så är klick och skräck viktigare.

Jag tolkar det som att de försöker anställa(kontraktera 400 000 soldater. Inte mobilisera, så som de gjorde med 300 000 när det nu var.

3 gillningar

Jag tolkar samma. Ryssland tar ju normalt in ca 240 000 personer för militär tjänstgöring per år. De som skulle mucka för ett år sedan var de som hamnade i Ukraina och invasionen. Där många idag är döda eller skadade

1 gillning

Kollision låter som en olycka. Märkligt ordval när det uppenbarligen är en medveten handling från de ryska planen. Förmodligen även på order uppifrån.

1 gillning