Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Även Expressen tar upp det

I artikeln jag delade stÄr det "Kreml försöker sannolikt vinna tid i hopp om att omvÀrlden ska tröttna pÄ att stötta Ukraina och att Donald Trump ska vinna det amerikanska presidentvalet och fatta beslut som gynnar Ryssland." Detta frÄn en intervju med Johan Norberg, FOI.

FrÄgan Àr vad som hÀnder först, Ryssland kollapsar eller vÀst tappar intresset eller förmÄgan?

Jag hoppas att det snart blir tydligt att Ryssland Àr nere pÄ knÀna. De klarar sÀkert en ganska lÄng tid av besvÀrligt lÀge men det kommer trigga vÀsta att hÄlla ut.

7 gillningar
3 gillningar

Om hur Ryssland ljuger

1 gillning

Man fÄr ju vara glad för alla tokerier de hÄller pÄ med. Synd att de har sÄ mÄnga unga mÀn att slakt bara..:cry:

Jag har försökt att lÀsa lite om det finns nÄgra regimer i modern tid som har varit sÄ hÀnsynslösa mot sina egna soldater? Det Àr tveksamt, men sÄklart svÄrt att jÀmföra. Tyskland och Sovjet under andra vÀrldskriget offrad ju mÀngder av soldater men det fanns ju allltid en strategisk tanke och dÀr ÀndÄ en vinst pÄ slagfÀltet lÄng i korten. Slaget vid stalinggrad gÄr ju att sÀtta upp pÄ listan, men tittar man pÄ hur Tyskland försökte försörja sina soldater med bÄde mat och materiel sÄ verkar ju ambitionen ha varit att hÄlla dem vid liv och uppnÄ nÄgon form av framgÄng.

Kanske Japan ska sĂ€ttas upp pĂ„ listan? De verkar ju helt har negligerat enskilda liv? Men Ă„ ena sidan var ju hela samhĂ€llet lite knĂ€ppt i sin tro pĂ„ kejsaren som en form av gudomlig avbild. Å andra sidan undrar jag om man kan jĂ€mföra Japan med dagen Ryssland i att offra sina soldater?

Ukraina ser ut att slagit ut nÄt eller nÄgra S-400 luftvÀrnsystem i Krim.
Kan de rent av isolera halvön?

1 gillning

Gör fri lejd för F16.

2 gillningar

LĂ€ste att ryssarna flyttat sitt enda batteri av det modernaste de har, S-500, till Krim. Artikeln jag lĂ€sta spekulerade i att det var det enda de hade kvar och s-500 finns bara i ett batteri. Normalt Ă€r det tydligen baserat i Moskva för försvar av huvudstaden. Å andra sidan var det kommentatorer som ifrĂ„gasatta om det verkligen fungerar.

2 gillningar

Bra reflektion. Japan hade ju nÄgon form av ide om att slÄss till siste man. Det har ju kommit trovÀrdiga uppgifter om att Prigozjins Wagner rekrytera mÀngder av soldater ur fÀngelser och 17 000 stupa eller blev skadade enbart i anfallet mot Bachmut. Precis som du skriver, tror inte det finns nÄgot samhÀlle som har offrat sÄ mÄnga soldater pÄ meningslösa uppdrag

1 gillning
1 gillning

Oavsett om det Àr den vÀrsta regimen eller inte(fasta jag tror det) sÄ Àr det förskrÀcklig hur man behandlar sina egna och hur man hantera civila dÀr man drar fram. Det Àr bortom mÀnsklig förstÄelse hur detta kan beordras.

3 gillningar

Finns mĂ„nga paralleller att dra med vad som hĂ€nde under WW2. SvĂ„rt att se nĂ„gon positiv utgĂ„ng pĂ„ detta oavsett hur det slutar. Även om Ukraina skulle vinna kriget sĂ„ kommer det ta otroligt lĂ„ng tid och mycket stöd frĂ„n övriga lĂ€nder för att bygga upp landet igen. Vad som hĂ€nder om Ryssland vinner vet jag inte riktigt.