Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Är det nĂ„gon mer som Ă€r lite orolig att Ryssland kommer att göra nĂ„got mot oss för att markera, inte regelrĂ€tt krig utan mer jĂ€vlas lite större som att sprĂ€nga ett vattenreningsverk i Malmö eller attackera ett datacenter i norr, dĂ„ skulle Ă€ven " terrorstĂ€mplade" Facebook drabbas.

TÀnker att nu skickar vi sÄpass mycket vapen och krigsmateriel till Ukraina sÄ att de inte bara kan försvara sig utan anvÀnda mer offensivt som för att försöka ta tillbaka Krim, som de sÄklart har all rÀtt att göra. Skulle Krim falla tillbaka till Ukraina sÄ tror jag att det ses som ett stort nederlag för Ryssland.

Vi Àr ju inte med i Nato Ànnu sÄ dÀrifrÄn fÄr vi ingen hjÀlp sÄvida vi inte Àr i krig.

Dock tycker jag att det Àr rÀtt att stötta Ukraina som vi gör idag.

Inte orolig, de har fullt upp med Ukraina.

2 gillningar

Jag tror vi ska vara redo pÄ hybridkrig. Det Àr vad myndigheterna och NATO tror ligger nÀra. Hybrid kan ju vara det mesta som stör landet utan direkt vapenanvÀndning.

2 gillningar

Jag tror det Àr orealistiskt att Ukraina kan göra en offensiv i dagslÀget och ta Krim. Förlusterna ligger pÄ andra vÀrldskrigs nivÄ. KÀllorna Àr osÀkra men det mesta tyder pÄ att Ukraina har förlorat stora delar av armén de hade i början.
De kan visserligen ersÀttas med nya rekryter men det tar tid.

Möjligen att de kan hÄlla nuvarande linjer:

Skulle Ryssland sÀnka nÄgot sÄdant fartyg sÄ blir nog vedergÀllningen oerhört kraftfull

Det som Àr problemet Àr att Ryssland har kÀrnvapen. Utan kÀrnvapen hade Ryssland aldrig vÄgat starta krig i Ukraina. Om USA / Nato hade mobiliserat sÄ hade Ryssland besegrats i Ukraina pÄ ca 96 timmar och deras Svartahavs flotta sÀnkts.

2 gillningar

Jag hoppas att Ukraina har kraft till att komma med en offensiv

3 gillningar

Senaste Radiokorrespondenterna Ryssland Àr mycket intressant

2 gillningar

VÀrt att tÀnka pÄ att VÀst generellt har skurit ned mycket under flera Är. Finns inte obegrÀnsade mÀngder med stridsvagnar att skicka. MÄnga tvivlar pÄ Tyskland, de Àr bra pÄ ord. Men i praktiken hÀnder det inte mycket:

Som redan sker.

2 gillningar

NÀmns att Eu kanske inte vill dra pÄ med allt för stora sanktioner av rÀdsla för att Ryssland kollapsar helt och alla deras kÀrnvapen inte lÀngre Àr under kontroll

1 gillning

Kan ju vara sÄ men pÄ vissa hÄll i Ryssland sÄ Àr det som före 91 och nÀstan tillbaka till 80 talets Ryssland

2 gillningar

SÄ Àr det ju. Men ja tÀnker mig att det kan ske mer genomgripande attacker. Men kanske Àr det som med den militÀra kapaciteten, den ör ganska begrÀnsad.

Jobbar man med it/it-sÀkerhet Àr kanske det jag nu kommer skriva sjÀlvklarheter men jag tycker det var intressant. Jag hade ett möte dÀr det visades att de ryska hacker-arméerna jobbar ganska random. De ligger och söker efter luckor och ibland hittar de en stor elefant, men oftast Àr det ganska smÄ företag/organisationer. Det blir ett elÀnde för dessa men har ingen stor pÄverkan pÄ samhÀllet.

Men det myndigheterna och NATO Àr oroliga för Àr större saker. Det kan vara it-attacker eller mer fysiska attentat mot el, vatten och kommunikationer.

2 gillningar

Jepp, sen har vi alla ryska diplomater som smyger omkring runt kÀnsliga militÀra omrÄden. Var redan pÄ tidigt 90-tal (91-92) dÄ jag gjorde lumpen och fick avfÀrda en hel del ryska diplomater som var ute och rodde i gummibÄtar eller pÄstod sig vara ute och plocka svamp utan att ha nÄgonting att stoppa svampen i.

Sant. Nu Àger de tomter nÀra militÀra skyddsobjekt(Muskö). :fearful:

2 gillningar

Bachmut verkar dömt. Ukraina hÄller omrÄdet Ànnu men hur lÀnge?
Ryssland kanske gör ett försök i nÀrtid att försöka ta hela Ukraina innan Polen blandar sig i:

Du vet om att dessa bÄda Àr kraftigt pro-ryska?

Jo jag vet. Brukar lÀnka till Times Radio ibland som Àr Pro-Ukraina. Man fÄr försöka balansera. Med all propaganda gÄr det inte bara ta frÄn en kÀlla eller en sida.

Dock Àr det sÄ att Ryssland har fler soldater i slutÀndan och kan offra fler. Som de ofta har gjort historiskt. Vunnit genom antal sÄ att sÀga.

Frankrike och Tyskland Àr fortfarande lite tveksamma med att gÄ all in med olika material:

Ryssland som har sÀnkt Telia?