Invasionen av Ukraina 🇺🇦

Det var väl inte ens en kollision, ryska planet dumpade bränsle på drönaren.

2 gillningar

Film från händelsen:

2 gillningar

Helt galet!!

3 gillningar

Jag som inte kan någonting om detta.

Tar inte piloten en enorm risk för sitt eget liv med denna manöver?

1 gillning

Jo. Men det hade för deras del räckt att flyga riktigt riktigt nära och låta tryckvågen göra resten. Så jag är nästan tveksam på att de faktiskt rörd propellern.... För den lär ha sabbat SU27an ganska bra

4 gillningar

CNN har visat filmen som släpptes och ett kort ögonblick ser man att propeller bladet är skadat

Är det bara jag som har svårt att förstå turbulensen kring Wagnergruppen och dess ledare, Jevgenij Prigosjin?

Om man använder Ockhams rakkniv så är det så enkelt som att Jevgenij Prigosjin har försökt att spela ett för högt spel och satt med för dålig hand.

Samtidigt tyder det på en otroligt dålig fingertoppskänsla. Eller att en viss Putin lovat vissa saker och nu är för svag för att leverera det.

2 gillningar

Jag tror att Putin tyckte det var bra att ha Wagner då de kunde göra krigsbrott som den reguljära armen inte kunde göra i säg tex Syrien. Wagner var ju även lämplig att göra av med fångar som kanonmat. Så frågan är om Putin anser att de gjort sitt nu. Senaste Radiokorrespondenterna Ryssland tar upp frågan på ett bra sätt tycker jag

2 gillningar

Såg det sedan.... Skulle gärna vilja se skadan på SU27an också.

Tryckvågor kan skapa sådant också men då borde det varit på samtliga propellrar...

1 gillning

Filmen The Terminal blev verklighet.

1 gillning
4 gillningar

Xi Jinping kommer till Moskva snart. Blir intressant att se vad det blir av besöket. Frågan är om de öppet vågar sälja vapen till Ryssland?

Senaste Gräns mycket intressant
Edit byter ut länken

Få saker som jag tycker är så obehagliga som detta. Jag tror iofs att det är vissa möjligheter att det blir Kina som trixar fram en form av fred när det är dags för det. Och det får man ju vara beredd att betala ett ganska högt pris för. Men det gör att det känns som steg ett mot en riktigt kall tid. Kanske starten på ett stort krig i stilla havet?

Titta. på den process som nu pågår i mellanöstern där Iran och Saudi under Kinesisk ledning börjat tala med varandra. På ytan riktigt bra och nästan omöjligt att vara emot. Men Kina tar sakta över allt mer. Och de gör det så smart och långsiktigt. Putin och Ryssland är verkligen korfotboll jämfört med Kina. Tyvärr verkar demokratier få allt svårare jämfört med diktaturer att hantera komplexa frågor.

1 gillning

Sitter just och lyssnar faktiskt. Tog en paus och hoppade in här..:smiley:

1 gillning

Man undrar om Kina vågar gå in i Taiwan? De är ändå rätt utsatta om det skulle bli sanktioner mot dem:

Putin är nu ute på en slags PR turné:

Vi får se om det stämmer att Ukraina snart går på motoffensiv i östra Bakhmut

2 gillningar

Den här frågan är intressant ur flera aspekter. Först. Å ena sidan ska Ryssland skita i vilken ammunition Ukraina använder men å andra sidan kan man fundera på om ammunition med en kärna av utarmat uran verkligen är nödvändig.

Sedan. Jag blir lite trött på att media väljer att lyfta fram ryssarnas kritik. Det är ju att spela ryssarna i händerna. Här har de som vanligt fel men spottar och fräser samt hotar västvärlden med eskalering. Det enda sätt ryssarna kan få effekt av sitt spottande och fräsande är ju om media berättar om det. Sedan fattar jag såklart att det är oförenligt med en fri media att inte rapportera detta. Men trött blir jag i alla fall.

2 gillningar

Ryssarna kan tydligen inte leverera enligt avtal till Indien längre. Undra om det kan vara så att sanktionerna biter eller att de helt enkelt inte har råd att undvara något.

2 gillningar