Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Ja man fĂ„r se. Även om Ryssland har varit dĂ„liga pĂ„ slagfĂ€ltet sĂ„ kanske vintern avgör. NĂ€r Europa börjar frysa sĂ„ kan det knĂ€cka solidariteten:

Putin ger tydligen order direkt pÄ slagfÀltet. Lite underlig taktik

Om nu folkomröstningarna genomförs och de delarna inkorporeras i Ryssland sÄ öppnas möjligheten att försvara dem med kÀrnvapen frÄn Rysk sida. Kommer Putin göra det? Jag Àr rÀdd för att sÄ Àr fallet, men det finns ju en del som talar emot. FrÀmst argumenten emot som jag kan komma pÄ:

  • SvĂ„rt att anvĂ€nda taktiska kĂ€rnvapen som försvar. Fronten Ă€r gigantisk och var placerar man ett eller nĂ„gra sĂ„dana missiler? Om man nu inte tror att den psykologiska effekten Ă€r sĂ„ stor att Ukraina/NATO/vĂ€st ger upp direkt
  • Det kommer ena vĂ€rlden nĂ€r bristen pĂ„ gas kanske splittrar Europa annars
  • Kina reagerar negativt
  • Man riskerar att flera lĂ€nder gĂ„r in i kriget och dĂ„ har ryssarna bara kĂ€rnvapen som verksamt motmedel(och kĂ€rnvapen Ă€r inte sĂ€rskilt effektivt det lĂ€ge ryssarna Ă€r nu.)
2 gillningar

Generellt gillar jag Jordan Peterson. Men...han Àr en psykolog och inte en expert pÄ allt som han ibland kan utge sig för att var. Dvs. han ska hÄlla sig till det Àmne han Àr kunnig i. I det hÀr fallet sÄ han Àr han Russian biased. Han har varit i Ryssland för vÄrd med sitt missbruk och hans dotter Àr gift med en Ryss. Jag mÀrkte samma beteende bland kollegor som Àr gifta med ryska kvinnor.

Att slÀppa ett kÀrnvapen i fronten Àr ju meningslöst i mina ögon. Antingen att bomba Kiev för att fÄ till fredsförhandling eller sprÀnga en vid ett kÀrnkraftverk för att maskera det som en olycka. Oavsett Àr det en eskalerande tid vi har framför oss

1 gillning

Ja men kan ÀndÄ vara intressant med lite olika vinklar.
Men finns som sagt bÀttre kÀllor. Jordan Petersen Àr ingen expert pÄ krig direkt.

KÀnns mÀrkligt att Ryssland behöver genomföra denna charad med folkomröstning bara för att inför sig sjÀlva kunna hÀvda att de har rÀtt att försvara sitt territorium.

I princip hela övriga vÀrlden fördömer bÄde invasionen och "folkomröstningen".

Kanske men Ryssland trodde att de kunde ta Ukraina pÄ en vecka. Hade vad det visar sig ingen plan B eller C. SÄ nu försöker Putin vÀnda trenden. Dammsuger Sibirien pÄ mÀn att skicka till fronten. Lider faktiskt med dessa unga fattiga mÀn frÄn ödemarker som tvingas till Ukraina. I ett krig som Àr till absolut ingen nytta för nÄgon. Man blir mörkrÀdd inför framtiden

Peter Zeihan höll ett tal nyligen. Bra video utan inklipp av saker som inte hör till Àmnet:

Det dÀr ligger nog i fel trÄd :wink:

Kanske..:blush:

Han Àr ju invaderad av en mancold, kommer kanske frÄn Ryssland?:joy::joy:

3 gillningar

RÀtt svÄrt med rapporteringen frÄn Ukraina ocksÄ. Mycket sÄ kallade inbÀddade journalister och det som kan kritisera Ukraina kan censureras. Vapen som kommer bort och inte kommer till fronten exempelvis:

Intressant och skrÀmmande inslag frÄn CNN

Är denna sann sĂ„ Ă€r det otroligt

2 gillningar

Kanonmat.

:man_shrugging:

1 gillning

Jag Àr nog lite paranoid, men fÄr kÀnslan av att de vi nÀrmar oss ett vÀgskÀl eller hur man nu uttrycker det i konflikten. DÀr vi kan nÀrma oss en skarp grÀns pÄ ett fullskaligt krig med kÀrnvapen. TÀnker att despoten nu pÄ fredag utropar de ockuperade delarna som ryska. Och i och med att narrativet Àndrats den senaste tiden frÄn att vara en specialoperation för att rensa ut nazister till att man Àr i krig mot vÀst och Nato för Rysslands rÀtt att existera som stat.
Sedan kommer han att anse att attacker pÄ omrÄdena eller militÀr hjÀlp Àr en krigshandling mot dem.

Önskan frĂ„n honom ör nog att vĂ€st slutar skicka vapen till Ukraina av rĂ€dsla för eskalering av konflikten. Vem bluffar lĂ€ngst?

Nordstream sabotaget passar vÀl in i Rysslands narrativ just nu som bevis att man Àr ute efter att utradera Rysslands rÀtt till existens.
Spelar ingen roll att det Àr de sjÀlva som försöker utradera Ukraina. :man_shrugging:
Tja det var lite spekulationer frÄn min sida.

SkrÀmmande lÀsning
NY Times

Mobiliseringen har inte direkt gÄtt bra frÄn Rysslands synvinkel:

1 gillning