Invasionen av Ukraina 🇺🇦

Ja man får se. Även om Ryssland har varit dåliga på slagfältet så kanske vintern avgör. När Europa börjar frysa så kan det knäcka solidariteten:

Putin ger tydligen order direkt på slagfältet. Lite underlig taktik

Om nu folkomröstningarna genomförs och de delarna inkorporeras i Ryssland så öppnas möjligheten att försvara dem med kärnvapen från Rysk sida. Kommer Putin göra det? Jag är rädd för att så är fallet, men det finns ju en del som talar emot. Främst argumenten emot som jag kan komma på:

• Svårt att använda taktiska kärnvapen som försvar. Fronten är gigantisk och var placerar man ett eller några sådana missiler? Om man nu inte tror att den psykologiska effekten är så stor att Ukraina/NATO/väst ger upp direkt
  • Det kommer ena världen när bristen på gas kanske splittrar Europa annars
  • Kina reagerar negativt
  • Man riskerar att flera länder går in i kriget och då har ryssarna bara kärnvapen som verksamt motmedel(och kärnvapen är inte särskilt effektivt det läge ryssarna är nu.)
2 gillningar

Generellt gillar jag Jordan Peterson. Men...han är en psykolog och inte en expert på allt som han ibland kan utge sig för att var. Dvs. han ska hålla sig till det ämne han är kunnig i. I det här fallet så han är han Russian biased. Han har varit i Ryssland för vård med sitt missbruk och hans dotter är gift med en Ryss. Jag märkte samma beteende bland kollegor som är gifta med ryska kvinnor.

Att släppa ett kärnvapen i fronten är ju meningslöst i mina ögon. Antingen att bomba Kiev för att få till fredsförhandling eller spränga en vid ett kärnkraftverk för att maskera det som en olycka. Oavsett är det en eskalerande tid vi har framför oss

1 gillning

Ja men kan ändå vara intressant med lite olika vinklar.
Men finns som sagt bättre källor. Jordan Petersen är ingen expert på krig direkt.

Känns märkligt att Ryssland behöver genomföra denna charad med folkomröstning bara för att inför sig själva kunna hävda att de har rätt att försvara sitt territorium.

I princip hela övriga världen fördömer både invasionen och "folkomröstningen".

Kanske men Ryssland trodde att de kunde ta Ukraina på en vecka. Hade vad det visar sig ingen plan B eller C. Så nu försöker Putin vända trenden. Dammsuger Sibirien på män att skicka till fronten. Lider faktiskt med dessa unga fattiga män från ödemarker som tvingas till Ukraina. I ett krig som är till absolut ingen nytta för någon. Man blir mörkrädd inför framtiden

Peter Zeihan höll ett tal nyligen. Bra video utan inklipp av saker som inte hör till ämnet:

Det där ligger nog i fel tråd :wink:

Kanske..:blush:

Han är ju invaderad av en mancold, kommer kanske från Ryssland?:joy::joy:

3 gillningar

Rätt svårt med rapporteringen från Ukraina också. Mycket så kallade inbäddade journalister och det som kan kritisera Ukraina kan censureras. Vapen som kommer bort och inte kommer till fronten exempelvis:

Intressant och skrämmande inslag från CNN

Är denna sann så är det otroligt

2 gillningar

Kanonmat.

:man_shrugging:

1 gillning

Jag är nog lite paranoid, men får känslan av att de vi närmar oss ett vägskäl eller hur man nu uttrycker det i konflikten. Där vi kan närma oss en skarp gräns på ett fullskaligt krig med kärnvapen. Tänker att despoten nu på fredag utropar de ockuperade delarna som ryska. Och i och med att narrativet ändrats den senaste tiden från att vara en specialoperation för att rensa ut nazister till att man är i krig mot väst och Nato för Rysslands rätt att existera som stat.
Sedan kommer han att anse att attacker på områdena eller militär hjälp är en krigshandling mot dem.

Önskan från honom ör nog att väst slutar skicka vapen till Ukraina av rädsla för eskalering av konflikten. Vem bluffar längst?

Nordstream sabotaget passar väl in i Rysslands narrativ just nu som bevis att man är ute efter att utradera Rysslands rätt till existens.
Spelar ingen roll att det är de själva som försöker utradera Ukraina. :man_shrugging:
Tja det var lite spekulationer från min sida.

Skrämmande läsning
NY Times

Mobiliseringen har inte direkt gått bra från Rysslands synvinkel:

1 gillning