Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Det Àr ju dock nÄgot annat Àn att man sÀljer medborgarskap.

1 gillning

nej
 men det Àr mer: Min bror mÄste ut i ett krig ditt land har startat utan anledning.

Det Àr en oundviklig reaktion.

UngefÀr sÄ Àr det. Han Àr en mobbare, eller egentligen smÄaktig och barnslig typ.
TyvĂ€rr Ă€r det lĂ€tt att se likheter med retoriken om att man ska “rĂ€dda” sin egen befolkning frĂ„n förtryck och 1938 och en annan smĂ„aktig galen man.

Jag har rÄkat lyssna pÄ en del Darknet Diaries som handlar om cyberkrig, hackers mm. DÀr sÄg man tydliga exempel pÄ Putins smÄaktighet.
Att slÀöppa Nopetya viruset mot Ukraian runt första invasionen var vÀl strategiskt riktigt.
Kort historia om en annan attack som jag lyssnade om dÀr OS i Söul (om jag minns rÀtt) attackerades vid invigningen av ett riktigt sofistikerat virus/trojan. De lyckades parera den mitt under invigningen.
programmeringen var vÀldigt sofistikerad med massa villospÄr inlagda i koden för att peka pÄ en rad olika lÀnder.
Till slut lyckades man knyta det till Rysslands underrÀttelsetjÀnst GRU, (Samma som slÀppte Nopetya).
Men syftet att attackera OS, ?? Inget annat Àn en hÀmd för att Ryssland inte fick vara med pÄ grund av systematisk doping.
Att lĂ€gga enorma resurser pĂ„ en “smĂ„aktighet” visar pĂ„ Putins sinnesstĂ€mning. Som man uttryckte det i milda termer, “a mental state of a petty child”.

Personligen tror jag inte att han slutar förrÀn han stoppas. Han gÄr exakt sÄ lÄngt som han tillÄts att gÄ.
Han rĂ€knar kallt med att vĂ€st inte lĂ€r hjĂ€lpa till med militĂ€ra medel osv. Han har hela tiden haft detta som plan, och han som ni nĂ€mner isolerar sig frĂ„n omvĂ€rlden och sina egna och Ă€r fostrad i GRU, SovjettĂ€nk och ser konspirationer överallt
Samtidigt vill han bygga en stormakt och bli ihĂ„gkommen som en stor general eller nĂ„got liknande

5 gillningar

Det hÄller jag med om

1 gillning

Bra sida att sprida sÄ folk Àr obeservanta pÄ fake news.
Ukraine conflict: Many misleading images have been shared online - BBC News

2 gillningar

6 inlÀgg har sammanfogats med ett befintligt Àmne: Problem för kunder att logga in pÄ Nordeas internetbank

Gillar vi Ukraina nu?

Kan du utveckla din frÄga istÀllet?

Vi har inte gillat Ukraina under iallafall de senaste tio Ă„ren dĂ„ Ukraina har fört en politik som vi minst sagt kritiserat. [Azov] och Aidar(Svenskarna som strider i Ukraina | Nyheter | Expressen) har fĂ„tt strida under regeringen i Ukraina. SÄPO har haft koll pĂ„ de svenska medlemmarna i de hĂ€r förbanden som Ă„tervĂ€nt till Sverige dĂ„ de har bedömts kunna vara hot mot rikets sĂ€kerhet.

1 gillning

Det Àr inte bara invasionen av Ukraina som skickar chockvÄgor genom vÀrlden. Det Àr rÀdslan över vad som sker efterÄt. T.ex. en invasion av Baltikum för att bara ta ett exempel, och det kan leda till ett tredje vÀrldskrig. Putin hotar dessutom med kÀrnvapen om nÄgon utomstÄende nation lÀgger sig i.

Putin har flera gÄnger sagt att det territoriet som Sovjet/Ryssland tappade i och med att Sovjet kollapsade var historiens största geopolitiska misstag. Som den Äldrande despot han Àr sÄ Àr det mycket möjligt att han vill gÄ till historieböckerna genom att skapa Soviet 2.0, oavsett kostnaden i lidande.

NÀsta person som gnÀller över covid-/ och eller klimathotet Àr persona non grata i mina ögon. Det hÀr Àr det enda direkt existentiella hotet vi har framför oss just nu.

Bild frÄn Kiev

1 gillning
1 gillning

Betyder det att Putin gör rÀtt?. Att han rÀddar vÀrlden frÄn Ukraina?.

Verkligen fruktansvÀrt och oroande för hela vÀrlden. Det finns alldeles för mÄnga paralleller till 1939 för att man ska kunna ignorera detta.

Klart att man kan kritisera Ukraina (som man kan göra med alla lÀnder), men dom har jobbat för att skapa en hÄllbar demokrati medan Ryssland ju gÄtt Ät andra hÄllet och blivit allt mer totalitÀra. Att invadera ett annat demokratiskt land kan aldrig vara ok och finns ju inte en chans att Putin slutar med bara Ukraina.

Sen Ă€r det ju oerhört svĂ„rt att veta hur resten av vĂ€rlden ska agera, det handlar ju om att undvika ett vĂ€rldskrig. Jag Ă€r lite rĂ€dd att vĂ€stvĂ€rlden inte bryr sig tillrĂ€ckligt mycket om Ukraina för att ingripa


1 gillning

Ja. Det kÀnns inte som ett omöjligt scenarie. Hur mycket Àr vÀst beredda pÄ att gÄ och offra innan man lÄter Ukraina falla.

Sedan tycker jag det Àr intressant hur Kina kommer agera. Just nu Àr dom neutrala och lÄter Putin vara men vad hÀnder senare.

1 gillning

Jag stÀller mig frÄgande till om det Àr de tvÄ positionerna Sverige har, inte gilla Ukraina pÄ grund av att regeringen har nazistiska förband i militÀren eller gilla Ukraina för att vi inte gillar Putin och fruktar ett tredje vÀrldskrig.

Finns nog en del kappvÀndare just nu.

Men den frÄgan du höjer Àr ju just nu ganska lÄngt ner pÄ dagordningen med utvecklingen vi har nu.

1 gillning

Jag vill tro att vi inte behöver rangordna det utan att vi kan hÄlla flera frÄgestÀllningar öppna samtidigt.

Mina frÄgor har handlat om Sverige som stat, och hur Sverige ska förhÄlla sig till kriget i Ukraina.
Sverige har tidigare lyckats med en balansgÄng att vara neutrala och bistÄ befolkning i krigsdrabbade lÀnder med humanitÀr hjÀlp. Personligen önskar jag att Sverige fortsÀtter praktisera detta.

2 gillningar

Hm, tĂ€nker att det inte behöver finnas nĂ„gra motsatsförhĂ„llanden? Ukraina Ă€r en demokrati i vĂ„rt nĂ€romrĂ„de. Det finns vĂ€ldigt fĂ„ lĂ€nder som skulle vara jĂ€mnbördiga med Sverige nĂ€r det gĂ€ller ordning, effektivitet, avsaknad av korruption och extremistisk politisering i statsförvaltning. Äcklas ocksĂ„ av nazistiska inslag dĂ€r men ocksĂ„ av aggressionskrig av Ryssland. Ukraina Ă€r en ung demokrati och de mĂ„ste fĂ„ styra sitt eget öde. Det handlar lika mycket som att stoppa mĂ€nskligt lidande som att stĂ„ upp för vĂ„r vĂ€rldsordning. Sverige och vĂ„ra vĂ€rderingar kan bara klara sig i en vĂ€rldsordning som bygger pĂ„ regler istĂ€llet för militĂ€r makt.

1 gillning

Jag tĂ€nker pĂ„ begreppet att det finns guds lagar och mĂ€nniskans förordningar. I den hĂ€r tappningen finns det helt övergripande principer som inte gĂ„r att rucka pĂ„. Jag kan inte se att Ukraina Ă€r en sĂ„dan skurkstat att det ens Ă€r i nĂ€rheten av att legitimera ett anfallskrig. Sedan har de sina interna problem som sjĂ€lvklart ska adresseras. Men vi sorterar, var sak har sin tid och sina metoder. Nu stödjer vi Ukraina mot de övergrepp de utsĂ€tts för. Om det hĂ€r landar nĂ„gon gĂ„ng sĂ„ tar vi tag i nĂ€sta problem. Och nĂ€sta
 och nĂ€sta


4 gillningar