Invasionen av Ukraina 🇺🇦

Tror att många har tankar och funderingar om invasionen som nu inletts av Putin och Ryssland.
Själv går jag helt upp i det och tankarna snurrar.
Så tänkte att vi kan hålla oss i denna tråd om den sorgliga utveckling i Ukraina.

4 gillningar

Svårt att finna ord om situationen just nu.

4 gillningar

Skall bli intressant att se vilka sanktioner EU och USA presenterar ikväll. Joe Bidens presskonferens har nu skjutits fram två gånger.

3 gillningar

Ja, har varit en jobbig dag. Svårt att koncentrera sig på jobbet.

3 gillningar

Värt att tänka på att det finns många ryssar som verkligen inte stöttar Putin i denna galenskap. Många ryssar har idag protesterat.

https://twitter.com/ASLuhn/status/1496910780046151682

Det har varit flera demonstrationer i Ryssland även om det är farligt.
Det är även många ryssar som har släkt och vänner från och i Ukraina.

3 gillningar

Även ryska idrottsstjärnor protesterar:

1 gillning

Det är så fruktansvärt. Män, kvinnor och barn dödas och skadas.Ukraina hotas till grunden och hela Europa utmanas. Det är ofta alldeles för enkelt att utmåla de man inte gillar som galna. Men frågan är om inte Putin har drabbats av något funktionsnedsättning?

Den stora frågan är ju hur man stoppar en galen envåldshärskare med, i princip, egen tillgång till kärnvapen?

5 gillningar

Rent krasst känns det som enda lösningen att få stopp på karln är att någon lyckas döda honom. Håller med dig i din analys om honom.

3 gillningar

Putin känns ju som han på senare tid isolerat sig mer och mer. Även mot folk inom sin egen administration.
Känns som han helt slutat ta intryck av sina egna omkring sig.

5 gillningar

Ryssarna kanske gör en Kadaffi?

1 gillning

Stora sanktioner.
Vi stängde av möjligheten för alla ryska kunder att köpa våra produkter redan i morse.

5 gillningar

Såg denna idag och hjärtat gick nästan sönder. Är en pappa från Ukraina som vinkar adjö till familj för att kriga mot ryssarna. Otroligt gripande och att bara tänka på att behöva göra samma sak själv är hemskt.

6 gillningar

Det skulle ju kunna bli så att folket störtar honom. Men det tror jag inte, tyvärr. Om han störstas kommer det vara av en lite grupp ur eliten. Frågan är bara om de är ännu värre, eller har ett uns av vett?

1 gillning

Jag kan spara experternas tid och institutionernas pengar och i stora drag förklara hur långt Putin kan gå. Han kommer att gå så långt som man tillåter honom att gå. Det är allt. Hela hans strategi, hela hans plan.

[…]

Putin talar samma språk som ryska gatukriminella. Alltså de som i en mörk återvändsgränd hotar dig med kniv och rånar dig på alla dina pengar eller drar av örhängena från dina örsnibbar. Hans tal är en blandning av fängelseslang, obscena ord, vulgära jämförelser och slippriga skämt.

1 gillning

Sonen har igår och idag jobbat på SO-lektionerna med att skriva ett eget partiprogram för ett påhittat parti. Så här formulerade han och två klasskompisar de två första frågorna:

1. 3% mer pengar till försvaret
  2. Höja åldern för att delta i det väpnade försvaret från 36 till 38(bygger nog på att jag berättade att förr var man krigsplacerad i det militära upp till 36 år)

Punkt 3 känner vi nog igen, bättre skolmat och punkt 4 var stoppa klimatförändringar. Vissa saker består, andra är nya…

2 gillningar

Frågan är hur länge folket kommer stå ut med alla hårda sanktioner som kommer slå hårt ekonomiskt på Ryssland.

Om ni inte har sett Ukrainas presidents tal så kan jag verkligen rekommendera att se det, gripande.

5 gillningar
2 gillningar
2 gillningar