Internetbedrägeri

Hustrun har använts av en bedragare på nätet fick vi klart för oss igår. Först måsta man ju säga att folk är verkligen naiva och lätt korkade…

En kortversion: En mycket avlägsen vän till hustrun får ett meddelande via WhatsApp där avsändaren använder min hustrus flicknamn, fel bild men ger en del korrekt information om nuvarande bostadsort etc. Personen ber den avlägset bekante om hjälp då personen säger att hon lyckats köpa 12 iPhone och 3 Canonkameror till ett fantastiskt pris. Nu sitter dock detta paket fast i tullen i det land den bekante för tillfället bor i. Personen som skickar meddelandena skriver att hon har isolerats på ett sjukhus pga av corona och kan inte betala. Därför ber hon den bekante att betala ca 20000 kr till en kvinna som jobbar på FedEx. Det här slutar med att den den bekanta betalar ca 20000 kr till en helt okänd kvinna som påstås jobba på FedEx.
Den lurade personen har fått en del skärmbilder på meddelanden från FedEx vilket gjorde att han inte reflekterade över att det kunde vara falskt. Han reagerade inte heller på att det inte var min hustru på bilden. De är även vänner på FB så han har tillgång till bilder om han hade blivit fundersam. Han ställde en kontrollfråga kring varför just han skulle betala till kvinnan/FedEx och inte jag(i egenskap av gift med hustrun) eller någon av hennes syskon? Kontot svarade att några av telefonerna och kamerorna skulle ges som presenter till just oss. Han försökte även ringa några gånger men fick inget svar. Kontot svarade då att det var svårt att ta emot samtal när man är isolerad på sjukhus.

WhatsAppkontot svarar inte längre, såklart, men banköverföringen finns och det finns ett mottagarkonto i en seriös bank med ett namn. Saken är polisanmäld i det aktuella landet och rapporterat till banken.

Tråkigt och såklart lite obehagligt att bli indragen i dylika saker. Sedan kan jag tycka att naiviteten är stor och kontrollen hos den avlägsne bekantingen är minimal. Ett bankkonto brukar ju vara relativt tydligt knutet till en person eller ett företag så vi får se om det blir någon fortsättning på det här.

Jag ska säga att jag inte helt avskrivit att det är den avlägsne bekanten som försöker blåsa hustrun på 20000 kr, men än så länge har han inte bett henne stå för fiolerna. Han har bara berättat vad som hänt och att det är polisanmält.

Kan man lära sig något av detta? Ja, att folk är otroligt naiva och lättlurade. Sedan är det såklart jättetråkigt att den avlägset bekantingen förlorat 20000.

3 gillningar

En äldre vän till oss väntar på $197 miljoner. Blivit av med alla sina besparingar.
Han kom till mig för 2 månader sen och ville att jag skulle titta på något, uppenbara nigeriabrev såklart.

Sa till honom klart och tydligt att han blivit blåst och han berättade då att han redan gjort av med alla sina besparingar till dessa bedragare.

Tror ni han brutit kontakten med dessa? Nope. Oavsett vad jag säger.
Snart säljer han väl huset.
Kommunikationen även i detta fall via Whatsapp.

Vissa borde bli påtvingade förvaltare för sin egen ekonomi.
Hans fru vet naturligtvis ingenting om detta.

Men herregud. Känns otroligt korkat, men också tragiskt. Har du läst om detta:

Ja den minns jag också. Det är faktiskt helt galet.
Personen jag pratar om är också en sådan person som går på varenda telefonförsäljare som ringer. Kan inte säga nej. Riktigt tragiskt.

Har sett liknande saker hos Dr Phil, folk säljer allt de har och även lånar på sig en massa, de inser ändå inte att de är blåsta.Tragiskt. Tyvärr är nog detta den nya kriminaliteten då bankrån & värdetransporter inte är möjliga längre. Det värsta är när de blåser pensionärer på alla deras besparingar då de aldrig kommer att kunna spara undan något igen.

Borde vännen inte reagera direkt när han får besked på att frun ska ge bort teknikprylarna till familjemedlemmarna. Det vet väl alla i er omgivning att det är du som sköter allmosorna i familjen. :joy::joy::joy:

Yep, han är 72. Säljer en av sina sportbilar imorgon.

Måste kännas för jävlig att se detta hända och man inget kan göra.

1 gillning

Ja man är helt maktlös. :frowning:

1 gillning