Intern vs Extern SSD?

Hej.

Jag tänker köpa en ny iMac (när den kommer senare i år) och jag behöver 2TB i internt utrymme därför jag vill kunna flytta stora filer snabbt mellan mappar.

Men...

Att uppgradera från 512GB till 2 TB kostar 7500kr extra vilket är helt sjukt dyrt.
Så jag har börjat titta lite på att använda mig av en extern hårddisk.

Även om jag köper en extern SSD på några gb så kommer jag undan mycket billigare.

Om man använder nuvarande 24tums iMac som exempel, för att få till det så snabbt som möjligt, vad ska jag använda för protokoll, kablar, ssd etc?

Hur snabbt kan man få till det? Kan man flytta 10gb från Intern till Extern på några få sekunder? Hur nära känslan av att ha en stor intern hårddisk kan man få till det med en extern?

Hej och hjärtligt välkommen till forumet!

Det är mycket smidigare att ha det samlat på en och samma enhet. Om du har en extern SSD kan du räkna med runt 500 MB/s (megabyte per sekund). Då tar det alltså runt 20 sekunder att flytta 10 GB (gigabyte).

Om du i stället använder en extern Thunderbolt-enhet så kan du räkna med närmare 2000 MB/s och då går det alltså i ett naffs.

Notera att USB och Thunderbolt använder samma kontakter på Macarna (det finns några modeller som har USB-C-kontakter som inte stödjer Thunderbolt men alla modellar har minst en Thunderbolt-kontakt (Alla Thunderbolt-kompatibla kontaktar har en blixt på sig)

Rent teoretiskt klarar USB 3-portarna på macarna 10 Gbit/s (1,25 gigabyte per sekund) men i normalfall kommer inte SSD-enheternas kontrollchip upp i det även om SSD-chippen i sig är mkt snabbare.

Här har du filter på extern SSD-enhet med USB respektive Thunderbolt-enhet.

  • SSD via USB 3 (Jag skulle välja Samsung T7)
  • SSD via Thunderbolt (Notera att LaCie Portabloe V2 SDD
    och Seagate Firecuda Gaming SSD som finns med på denna listan stödjer Thunderbolt
2 gillningar

Ja, jag hade helst haft allt internt, men att uppgradera från 500gb till 1tb kostar 2500 extra (vilket jag kommer att göra) men nästa steg upp till 2tb kostar 5000kr vilket är för dyrt.

2gb i sek för Thundebolt, är det faktisk hastighet eller teoretisk? Är det praktisk så skulle jag faktisk kunna leva med det.

Sitter flaskhalsen i ssd’n?

Om man vill maximera hastigheten för flytt från intern till extern så är det thundebolt och ssd som gäller, är det nått speciellt med de man ska titta extra på?

En vanlig SATA-ssd kommer alltid ge max 550-600 MB/s oavsett hur snabb anslutning du har. Vill du ha en snabbare extern disk så får du välja NVMe i en extern låda (se till att den klarar USB 10Gbit/s). Jag har en sådan lösning och får ut drygt 1000MB/s i sekventiell läsning och runt 800MB/s sekventiell skrivning i benchmarks.

2 GB/s för Thunderbolt får du nog betrakta som teoretiskt. De lagringslösningar jag har sett med TB3 verkar inte komma mycket högre än 1200-1300 MB/s. De är mycket dyrare än USB dessutom, så jag tycker inte det är värt det.

Här är motsvarande mitt NVMe-kabinett:

I det har jag den billigaste 2TB-stickan jag kunde hitta. Eftersom du är begränsad till 1 GB/s i anslutningen så behöver inte stickan vara så mycket snabbare.

1 gillning