Har en laptop med i5 5600U idag, begagnad företsgsdator uppgraderad till 12GB ram, den tuffar och går bra men efter 8-9 år nu börjar batteriet bli lite ledset och tröttnar efter rtp 3 timmar anvöndning och den har vart i backen några gånger så Hdmi och en av 3 usb-portar är lite sketcy.
Samma firma jag köpte den på har efterföljaren, också en Fujitsu, men med en i5 10210 istället och 16GB ram.
Hur mycket prestandahopp blir det?
Datorn används till enklare Officejobb, surf och lite streaming.
Den nuvarande upplevs inte slö men den är något för klen för typ Lightroom, som jag kör då och då bara men annars på den stationära, det blir mycket fläkt och kort batteritid då.
Är i vågskålen att uppgradera eller köpa ett extra batteri till den jag har för en femhundring, den har modulplats där man kan välja extra batteri, optisk enhet eller extra hårddisk.
Mac går bort tyvärr då som inte har möjlighet till mobilt nätverk annars var en M1 på tapeten.
Behöver ingen dedikerad GPU, har en stationär med en äldre fyrkärnig i5 och ett RTX2070 som jag gör tyngre grejer på.
Hittat en del beg bärbara workstations och en sån vore najs men vet av erfarenhet (har en på jobbet) att dom blir väldigt varma även när dom knappt arbetar.
En fabriksny vill jag inte ha, det är bättre för miljön med begagnat och lättare med reservdelar om nåt går sönder.