Intel återinför gratis kaffe för att höja moralen

Från sajten:
image

Efter att personalmoralen har sjunkit kraftigt har Intel beslutat att återinföra gratis kaffe och te på kontoren.

Beskedet kommer samtidigt som chipptillverkaren fortsätter att genomföra omfattande besparingar och säger upp tusentals anställda och fler nedskärningar väntar.

Förmånerna med gratis kaffe försvann i oktober förra året som en del av Intels plan att minska kostnaderna med över 10 miljarder dollar. Men fruktkorgar, företagsbilar och andra förmåner lär inte återkomma än på länge.

“Även om Intel fortfarande står inför kostnadsutmaningar, förstår vi att små bekvämligheter spelar en betydande roll i våra dagliga rutiner,”

Detta meddelades internt av Intel med förhoppningar om att förbättra arbetsmiljön. För många anställda lär situationen fortfarande kännas bitter – i höst planerar Intel att skära ned ytterligare 15 000 jobb.

Via: Computer Sweden

Lästips:

Aarke Coffee Maker – den snyggaste kaffebryggaren på marknaden?

Garanterat Skånerost!

1 gillning

Haha hur mycket kan gratis te kosta? De körde väl med nån skitig Lipton icke-ekologisk, dom är ju nästan gratis om man köper storstorpack hos grossist

1 gillning

Coffee Inside.

Då är frågande får man ta Take Away på vägen hem?

På mitt förra kontor så drog chefen in apelsinjuicen till frukosten förutom på fredagar, så jag passade på att märka upp kaffemaskinen med ”Endast fredagar, övriga dagar erbjuder vi vatten” :nerd_face:

Gick inte lång stund innan någon rivit bort det :joy:

Jag dricker ju förstås inte kaffe, så den indragna juicen var en kniv i ryggen :joy:

3 gillningar

Jag tror verkligen att den där typen av neddragningar är missriktade och sällan ger goda resultat. En del mer storslagna förmåner, event etc. sänder rätt signaler till personalen när ett företag går dåligt men att ta bort enkla vardagliga saker som kaffe tror jag bara leder till missnöjdhet utan tillräckligt stora besparingar.

Hur är kaffekulturen på ett vanligt kontor i USA?

Även om kaffekulturen i USA blivit mycket bättre dom senaste 25 åren efter Starbucks framfart är den inte ens i närheten av Sverige. Min fru är en kaffedrickare av rang och älskade att i Sverige finns det kaffe överallt och ofta gratis, på bilbesiktningen, hos frisören, optikern och såklart på kontoret.

I USA är det ovanligt med kaffemaskiner på kontoret utan folk har med sig kaffe eller kör bort till en Starbucks eller Dunkin drive-through. Jag har varit på hundratals möten på främst ganska stora bolags IT-avdelningar och kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag blivit erbjuden kaffe.

Ja, det vill man ju inte betala för själv :joy:

U-land.

Funderade just på var Intel har dessa problem. Min bild var att USA inte har kaffe på kontoren så som vi är vana vid.

Jag var i Washington på ett möte och när vi kommer in i mötesrummet så säger deras chef något i stil med att då vi har svenskar på besök har vi fixat kaffe. Då kom en kille med frigolitmuggar som var köpta på något café i närheten. Att sedan kaffet var odrickbart var en annan finess..:sweat_smile:

Best third world country I've ever been...

Intel är väl ett globalt företag så jag misstänker att USA inte var dom som skrek högst för dom inte fick kaffe, men kanske typ gratis läsk.

Det där tycker jag förändrats väldigt mycket. Minns väl det där blaskiga amerikanska kaffet för 25 år sen men det är sällan det händer numera. Sen att folk ska ha karamell och pumkin spice och skit i kaffet är väl mer en smaksak.

Det roligaste jag varit med om var när jag och en kollega körde bil från Louisville upp till Cincinnati en tidig morgon efter för mycket bourbon i Kentucky. När vi stannade och köpte kaffe bad både jag och min kollega om typ tre shots espresso i våra latte så dom skulle få lite styrka. När vi gick till andra ändan på disken för att hämta dom sa tjejen att hon hade hällt dom i en större kopp så hon kunde få i mer mjölk...

2 gillningar

Kaffe är enormt mycket dyrare i USA än i Sverige med.

Vet att idén har pitchats där jag jobbar med men har alltid blivit nerslagen.

Håller helt med om att kaffet ändrats sedan Starbucks’s. Sedan tycker jag kaffe rent allmänt funkar i världen sedan espresso slagit igenom brett. Men det är för en annan tråd..:grin:

Fritt blås på denna älsklingen på vårt kontor :wink:

2 gillningar

Skall jag kräva lönekompensation då jag sparat många kronor i att aldrig ens druckit en kopp kaffe någonsin :wink:

1 gillning

Hur kommer du igång på morgon? Utan kaffe och snus är det ju ingen idé att kliva ur sängen.

Studsar upp kl 0455 varje morgon utan några problem :blush:
Såvida jag inte behöver jobba över för då stiger jag upp tidigare :blush:
När barnen var små lade jag all övertid på morgonen även om det behövdes på helgen. Var hemma till frukosten :blush:

Ingen idé att du går och lägger dig alltså :sweat_smile: Misstänker starkt att det är spetsad spettekaka ni käkar där nere i Skåne :wink:

1 gillning

Tänker lite på den aspekten och då borde kaffet betala sig för arbetsgivaren i form av produktionsökning. Trötta och gnälliga medarbetare blir ju snabbt en belastning. :grin:
(Sen är det såklart inte alla som blir pigga och trevliga av kaffe :laughing:)
(inte heller alla som är gnälliga och trötta utan kaffe såklart)

1 gillning