Inte hemma?

Kanske uppdatering till HomePod/TvOS 17 fått dem att glömma var hemma är? Startat om även dessa?

Testa också att gå in i Hem-appen > menyprickar upp till höger > Heminställningar > Platstjänster (längst ner). Om det är på (ska vara default) testa att stänga av. Om du då frågar en HomePod den enkla frågan ”Var är jag” kommer den inte kunna svara, utan hänvisa till att sätta på Platstjänster igen. Gör det och se om den nu kan besvara frågan ”Var är jag” korrekt. Kan ta en liten stund till innan den reorienterat sig.

Sista fundering, har någon skämtat med dig och ändrat hemadress i ditt kontaktkort?

Med allt menar jag allt :slight_smile: Såg att du har startat om router etc, men även hub och annat som telefoner är nog bra att köra en omstart på om du nu inte redan har gjort det.

@IngoX
Tack för tipsen, jag ska kolla närmare på det.
Nej, min adress på kontantkortets är korrekt.

@joesoes
Ja, ok. Får testa det också. Jag har startat om luren, två HomePods och en av ATV innan.

Jag provade att ha automatiseringar för lampor baserat på om jag var hemma eller ej. Det fungerade inte och jag valde då att ta bort automatiseringarna.
Nu när jag uppdaterat till iOS 17 har även jag noterat att jag har två Hem under platstjänster. Det kan vara så att jag hade det tidigare men det var först nu när jag uppdaterade som jag noterade det hela. Efter uppdateringen noterade jag även att samtliga platstjänster för systemtjänster var aktiverade trots att jag tidigare stängt av flera av dem.
Jag provade köra några versioner av publika betan och efter varje uppdatering var det samma visa rörande systemtjänsterna. Därefter väntade jag på skarpa versionen men det var först efter att jag igår uppdaterade till 17.0.1 som jag åter noterade att alla platstjänster för systemtjänster återigen aktiverats. Jag utgick ifrån att en skarp version inte ändrade sådana här inställningar. Det skedde inte på min iPad som jag även provade köra publika betan på.

Funktionaliteten för vår del var återigen på banan igår. Det skedde enligt mig helt av sig själv, inget av alla de saker jag testade avhjälpte problemet utan det fixade sig själv.

Var inne och kollade på platstjänster igår. Fick en notis om att det inte gick att kontakta servern då. Har testat lite sen dess och inte fått samma notis igen.

Nu har jag också drabbats av detta med att automatiseringar baserat på plats inte funkar längre… alltså hur svårt ska det vara att leverera en buggfri upplevelse?!

Har uppdaterat samtliga enheter (som går att uppdatera) till senaste os. Ser även jag dubbla hem-ikoner i platstjänster med inställningar som jag eg inte fattar vad de betyder. :roll_eyes:

När jag åkte hemifrån idag så fick jag en notis om att bilnyckeln var kvar hemma (vilket stämmer). Dock så slog inte kamerorna om till inspelning.
Verkar som att platstjänster i sig fungerar men inte i HomeKit…

I eftermiddags började det het plötsligt funka med platsbaserade automationer igen. Kameror etc kopplar upp/ner som de ska. Ingen ändring i övrigt i hemkonfig men glad att det funkar igen :man_shrugging:

Det var likadant för mig för ett tag sedan.

Nu var det tillbaka igen, HomeKit anser att ingen är hemma trots jag är hemma…

Fick också tillbaka felet i helgen efter att det funkat ett fåtal dagar innan dess. Igår kväll startade jag om varenda Apple-pryl vi har i hemmet och i morse funkade automationen igen när alla hade åkt hemifrån…

Mitt löste sig när jag tog bort alla medlemmar från hemmet. Ska lägga till alla en och en och se så att det håller sig

Mitt problem var bara aktivt i ca en timme denna gången.

Jag vill påstå att detta helt ligger hos Apple, möjligt att man ibland kanske kan påverka genom att toucha värden på deras sida (som t ex ta bort/lägga till användare) men även utan så verkar det lösas av sig själv.

2 gillningar

Det är ju inte bra alltså att det inte går att lita på att det funkar.

Det är riktigt störig. Skärpning Apple!

1 gillning

Sant men så är det ju alltid med teknik och framför allt med konsumentprodukter. Där anser jag fortfarande att Apple ligger långt fram i jämförelse med måååååånga andra.

Suck - idag var det kört igen. Platsbaserade automationer funkade inte när alla stack hemifrån… Telefonerna uppdaterades till 17.0.3 igår, enda förändringen.

Som sagt, jag är helt övertygad om att problemet inte är lokalt utan ligger i Apples ände.

Jag har börjat få problem med dessa platsbaserade automatiseringar nu.