Inte hemma?

Någon mer än jag som har automatiseringar eller annat i Apple Home som baseras på ifall någon är hemma eller ej?

Jag har några stycken och imorse verkade allt ha ballar ur plötsligt, av okänd anledning så tror den att ingen är hemma. Jag blir spammad av notiser från kamerorna som då tror att ingen är hemma, lampor slås på maximalt etc etc. Allt baserat på att Apple Home tror att ingen befinner sig i hemmet.

Någon mer än jag som har upplevt det idag? Jag tänker om det kan vara något som är snett på Apples sida, vet inte riktigt hur jag ska kunna felsöka det. Det verkar ha börjat kring 07.00 idag.

Vi den tidpunkten så var även sambon hemma och platsen för våra telefoner är ju det som avgör om man anses vara hemma eller ej. Så av okänd anledning på ansågs ingen av våra telefoner vara hemma och det fortsätter även nu när hon har åkt till jobbet men jag jobbar hemifrån.

Någon som har tips?

Inte idag. Men senaste veckorna har automatiseringar baserat på om någon är hemma eller ej inte fungerat som de ska.

Har inget annat tips än att starta om allt. Har inte upplevt samma problem, men har inte heller fått det att fungera.

Ok, jag har inte upplevt ett enda problem förrän idag.

Starta om vad, menar du då?

Triggern är ju våra telefoners position, ifall någon av dem är i bostaden, och min telefon är ju hemma. Telefonen är omstartad.

Har haft det problemet några gånger, iband verkar det hjälpa att starta om hubben (i mitt fall Apple TVn) men ibland så tar det någon dag så funkar det igen. Lite svajigt det där :frowning:

Märkligt.

Skapade en ny automatisering i testsyfte, satte att en viss lampa skulle tändas när en rörelsesensor detekterar rörelse samtidigt som ingen anses vara hemma och den tänder lampan varje gång.

Samtidigt har jag en befintlig automation som känner av när ytterdörren öppnas och ska då maxa alla lampor om ingen anses vara hemma. Den automationen triggas inte alls när jag testade nu precis men men triggades när jag öppnade dörren för en dryg timme sedan.

Har problem med att kamerorna inte byter status ibland. Har lokaliserat det till att det hände när jag la till en ny person i hemmet.
Det som har hjälpt var att ta bort personen sen ta bort en kamera och sedan lägga till den igen. Mycket konstigt problem…

Kamerorna är inte huvudproblemet för mig utan att jag inte anses vara hemma trots jag är det.

Jag testa nu att ta ändra enhet som är den som ska avgöra min plats, satte min iPad att göra det istället. Fortfarande exakt samma resultat, Apple Home anser inte att jag är hemma.

När jag testade att öppna ytterdörren nu precis så maxades ingen av våra lampor trots att sensorn registrerade att dörren öppnades, dvs resultatet skulle peka på att den förstår att jag är hemma.

Min testautomation jag skapade, som bara ska triggas när ingen är hemma, den avfyrar fortfarande.

Jag fattar ingenting…

Samma som här då fast tvärtom. Jag anses vara hemma trots att jag inte är det.

@Cribe

Ok, ett problem som uppstått nu?

Njaa till och från i ca 4 månader.

Har problem med att aktivera larmet när vi åker hemifrån, det larmas av när vi kommer hem dock.
Blir aldrig riktigt klok på homekits platsbaserade funktioner. Riktigt instabilt.
Ens hem definieras av appen kartor, ibland har hemmets plats flyttats några hundra meter..

Ok.

Jag ser också att det ser ut så här hos mig under Platstjänster :

Jag har ingen aning om det har sett ut så hela tiden, under lång tid eller bara nu. Man är ju aldrig där inne och rotar.

Borde den inte vara alltid på? Hade testat iallafall.

Det alternativet finns inte.

1 gillning

Då blir det svårt. :slight_smile:

Ja.

Fast jag tror inte det spelar någon roll, HomeKit har ju tillgång till platstjänsterna under ”Systemtjänster”.

Dessutom, jag testade att öppna dörren en femtielftegång och då gick INTE alla lampor igång. Testade både med Hem-appen igång och utan. Dock så gick min testautomation igång, dvs den anser att jag inte är hemma.

Jag började fundera om vår lokala nätverkshårdvara kunde spela in så jag bootade om allt (UniFi)…USG, Switch, två avcesspunkter…men det gjorde ingen skillnad.

Jag tog en cykeltur på lunchen, då jag har en annan privat automation (alltså inte HomeKit-relaterad) som kör en viss genväg ett visst Fokus startar/stängs av när jag passerar in/ut genom ett visst geofence. Min tanke var att dubbelkolla med detta för att se så att den lokationsbaserade automatiken i telefonen funkar. Och jo, det fungerade som det skulle.

Jag började fundera på om detta kunde relatera till iOS 17-uppdateringen men det blir så svårt att kontrollera.
Jag talade dock med sambon och detta kom på tal, då nämnde hon att alla lampor också hade slagits på när hon åkte till jobbet på morgonen.
Det innebär ju att även när hennes telefon är närvarande och ska anses vara hemma så anser HomeKit ändå att ingen är hemma.

Det hör då till saken att hennes telefon är INTE uppdaterad till iOS 17.