Inställningar i CarPlay?

Vad jag förstått så ser inte CarPlay riktigt likadant ut i alla bilar. Om jag kör men navigation så lyckas jag inte lura ut hur jag höjer volymen på rösten som guidar. Nu är den så låg att det går inte att höra vad de säger om man spelar musik samtidigt. Höjer jag på volymen så höjs ju musiken och förhållandet är detsamma. På min gamla navigation så höjde man volymen när navigationsrösten sa något, då höjdes bara rösten. Samtidigt sänktes musiken när rösten sa något men det gör den inte här. Finns knappt inget att ställa in i CarPlay så det är kanske någonstans i luren man gör detta. Men som sagt lyckas inte hitta något.

Vad det gäller SMS, kan ni läsa era meddelanden i bilradion. Min visar bara från vem jag fått SMS men de går inte att öppna de och läsa. Eller gäller det bara de som kommer in under körning?

Det beror nog mycket på enheten hur högt ljudet är på navigeringsrösten. I min Kia dämpas det som spelas upp och rösten hörs bra. Men personligen är det en funktion jag stängt av.

Så var det på min gamla radio vilket var bra. Ska snurra runt lite i inställningarna för ibland är det bra med rösten om det är mycket annat att hålla reda på i trafiken. Annars var min förra klockren med bara en lite dov ton som signalerade att det var något på gång.

Vilken app använder du för navigering?

Jag har Apple’s, Google & Waze. I detta fall är det Apple’s kartor. Finns bara en knapp där jag kan välja mellan: Ljud, varningar eller inget ljud.

Hittade precis på Youtube att man skulle tydligen kunna höja/sänka volymen när rösten sa något, gick även att göra när Sir sa något så det ska testas.

1 gillning

Så är det i min bil, trots att jag kör Android Auto, höja/sänka volymen när hen pratar ställer volymen på det. :slight_smile:

Det är säkert någon standardgrej.

1 gillning

Hittar inte den inställningen längre men i iOS14 fanns det en inställning om man ville ha låg/medel/hög volym på rösten. Testat att köra öka volymen i inställningarna i Waze och se om det blir bättre när du kör det?

1 gillning

Tack för tipset, hade samma problem, sökte i bubblan och hittade svaret. Nu viskar hon inte längre. :grinning:

1 gillning