Inställningar för Aqara Wireless Remote Switch

Jag kör uteslutande Hue för belysningen i huset och har samma problem som precis alla andra – då och då försöker någon att släcka eller tända via lampknapparna. Jag har därför blivit intresserad av Aqaras trådlösa lampknapp (Wirelss Remote Switch - Remote Control Light Switch | Aqara) men är osäker på hur det går att ställa in funktionen för den i sin native app eller i HomeKit.

Jag vill att den ska fungera som en vanlig lampknapp, är det släckt så ska ett knapptryck tända lampan och är det tänt så ska ett knapptryck släcka lampan. Går det att göra dessa inställningar i Aqaras egen app eller i HomeKit, eller måste man köra med enkel- respektive dubbeltryck för att kunna tända och släcka?

Jag har inte produkten men det är bevisligen inte en s k “stateless switch”, dvs som endast togglar av och på med knappen utan den ger inställningsmöjligheter för ett tryck, två tryck och longpress.

image

image

Jo, jag såg det också. Men jag funderar på om det går att komma runt genom att skapa någon form av if statements via deras app (eller i HomeKit). Jag har ännu inga produkter att testa med själv, så hade hoppats att någon annan stått inför samma utmaning. :slight_smile:

Jag har gjort så i homekit då den saknar toggle-stöd. Om lampan är på slå av annars slå på.

1 gillning

Perfekt! Då blir det att beställa lite Aqara-prylar och testa själv.

Hur menar du att du har gjort då? Hur styr du knappen till att köra en genväg som i sin tur har ett IF-statement som kontrollerar status och då sätter den motsatta?

På knappen i HomeKit så kan man välja att köra ett shortcut som action. Man måste skapa shortcuten i Homeappen och det går inte att återanvända samma shortcut på flera knappar.

Det var detta jag också tänkte måste vara lösningen men innan jag skrev mitt inlägg så testade jag och jag lyckades inte få välja en shortcut. Är väl som du säger, att man inte kan använda en skapad i shortcuts av någon anledning. Får testa igen.

Det är drygt att man inte kan använda en befintlig shortcut för jag har två knappar som ska göra samma sak. Fick laga shortcuten två gånger.