Installera äldre Mac OS på MBP?

Hej alla glada!

Jag har googlat runt rätt mycket, men känner nu att jag behöver uppbackning. Min gamla trogna arbetshäst sedan många år, en MacBook Pro 15’’ (early 2013, i7, 16gb, 500gb SSD) har äntligen blivit utkonkurrerad av en yngre förmåga. I en lyckoträff har jag råkat få kontakt med en person som söker efter en dator med typ exakt mina specs, där den skulle få leva vidare ett par år till.

Problemet? Den eventuella nya ägaren är bara intresserad om datorn kan komma med Mavericks (!) så att ett särskilt program kommer att funka. Efter lite efterforskning verkar detta bli svårt att genomföra. Jag satte ihop en boot-USB-sticka med El Capitan för några år sedan så det OS:et kan jag fiska fram. Men alla andra Mac OS-versioner bortom en viss gräns finns helt enkelt inte att få tag på, så vitt jag kan se. Jag är inte bekväm med Terminalen och alla dessa hemmaskrivna instruktioner känns rätt så risky. Finns något sätt att rulla tillbaka datorn till Mavericks utan att allt blir så himla krångligt?

Just nu är jag mest inne på att se om jag kan få tillbaka datorn till det operativ som det levererades med, vilket verkar vara Mountain Lion (oerhört frustrerande, hade datorn varit ett par månader yngre så hade den ju levererats med just Mavericks!). Men inte ens Apple verkar kunna lova att det är just den versionen som är den tidigaste tillgängliga.

Vad har ni för erfarenheter? Vad är den enklaste vägen framåt? I nuläget rullar burken på Mojave, men det innebär mest att man är avskuren från att nedgradera särskilt många versioner nedåt.

Tack på förhand!

Det verkar så :slight_smile:

https://forums.macrumors.com/threads/yes-its-2021-and-you-can-still-use-mavericks.2280816/*

Edit: Ah din dator är nyare än systemet, då är det långt i från självklart.

Men Mavericks bör du kunna ladda hem härifrån i alla fall: Niresh Mac OSX Mavericks 10.9 DVD ISO Free Download - All Mac World | Intel M1 Apps

Åh, tack för snabbt svar! Det känns ju hyfsat hoppfullt ändå. Men inte är väl datorn nyare än systemet, Mavericks kom väl ut på hösten 2013 – och då borde datorn (som kom ut på våren 2013) skickats med Mountain Lion? Eller missar jag något?

Vad gäller iso-filen, supertack! Jag måste dock ställa en n00b-fråga, för det var så länge sedan jag gjorde en bootbar USB: kan jag använda dmg-filen länkad på sidan och svänga ihop en bootbar USB-sticka utan att ladda hem skumma program? Apple har ju egna guider för hur man gör med El Capitan och senare, men hur går jag till väga med denna specifika version?
Är egentligen lite nojig över att använda Terminalen men t.om. Apple föreslår ju att man ska använda den. Och datorn måste ändå blåsas så om det inte är alltför knepigt kanske det kan lösas utan gråt och tandagnisslan ändå – men då är det viktigt att hålla tungan rätt i mun och inte skriva fel. Terminalen känns så o-mac-ig för mig, haha…