Installation OS iMac -13

Håller på med en komplett återställning inför försäljning av min iMac 2013.

Har vad jag vet följt instruktionerna, har raderat disk och då valt det förifyllda APFS-formatet.

I nästa steg, vid nyinstallation OS så fastnar jag nedan. Ingen disk syns.

Jag hade tidigare OS installerat på en extern disk (SSD) men den ska jag inte sälja utan nu är det installation på iMacens interna disken som gäller. Innan jag nu författar här så har jag dock testat (installations)start även med den externa disken ansluten men ingen disk dyker upp under här steget, no.

(Både den interna och den nämnda externa disken raderades i det första återställningssteget, yes.)

:thinking::upside_down_face:

Där har du installeraren för OS X 10.8 Mountain Lion framme som kräver äldre formatet HFS+. Antar att du kanske hade macOS 10.15 Catalina installerat på den externa disken tidigare? (senaste system en 2013 imac klarar) och att det var med den du formaterade till nyare APFS?

Om du nu raderat både interna och externa disken har du inte längre kvar någon återställningspartition, som är lättaste sättet att installera om (när man startar med Kommando (⌘) och R intryckt)

Då får du istället använda internetåterställning. Alt - Kommando -R bör erbjuda senast möjliga system systemversion (10.15). Skift - Alt - Kommando -R bör ge den version datorn levererades med (10.8)

Om du nu bara lyckas få upp internetåterställning för 10.8 ska du före du installerar hitta Verktygsmenyn och där kunna öppna Skivverktyg och formatera om interna hårddisken till HFS+ (även kallat MacOS Extended).

1 gillning