Inspelningar från Apples Siri lyssnas på av extern part

Från sajten:
Inspelningar från Apples Siri lyssnas på av extern part | Teknikveckan


image

The Guardian skriver idag att de har fått information om att externa parter som arbetar med att förbättra Siri hör användares konversationer.

Det är en visselblåsare på ett företag som arbetar för att hjälpa Apple förbättra Siri som nu har tagit kontakt med The Guardian. Bland annat så ska de hört konversationer rörande pågående droghandel, folk som har sex med varandra och samtal mellan patient och doktor. Apple har bekräftat till The Guardian att ett litet antal anonyma Siri-förfrågningar används för att göra röstassistenten bättre och ljudklippen är bara ett par få sekunder långa. Ibland händer det dock att Siri går igång när den hör något som låter som ”Hej Siri” och då tas ljudet upp. Enligt den anställda så kan dessa inspelningar vara upp till 30 sekunder långa ibland. Personen säger även att det är absolut vanligast att dessa felaktiga aktiveringar av Siri sker på Apple Watch och HomePod.

Anledningen till att personen väljer att tala ut om detta är för att användarna bör få veta att vissa inspelningar faktiskt analyseras av riktiga människor. Apple är öppna med sin integritetspolicy på sin hemsida där de skriver att alla inspelningar görs helt anonyma och har ingen koppling till Apple ID eller någon annan information om användaren. Men visselblåsaren säger att trots detta så kan många inspelningar kopplas till en viss person om sådan information nämns i inspelningen. Apple är inte på några sätt ensamma om att låta externa parter analysera och förbättra röstassistenten och både Google och Amazon arbetar på samma sett.

Källa The Guardian

Lyssna också på Teknikveckan Special om säkerhet där vi tillsammans med Karl Emil Nikka går igenom hur techjättarna jobbar med integritet och säkerhet.

Bra att IKEA/Sonos INTE har mikrofon. :slight_smile:

Som jag alltid hävdat, Apple är inte bättre än Google eller Microsoft när det kommer till kundernas integritet, chocker :slightly_smiling_face:

Edit: Google är ju iallafall öppna med det

1 gillning

Både Marcus artikel och Guardians artikel påvisar tydligt att Apple anonymiserar datan.

Är du intresserad på riktigt över skillnaderna rekommenderar jag vår nyinspelade podd på ämnet: Teknikveckan Special:

2 gillningar

Och att Googles affärsmodell bygger på att samla användares data för kommersiell användning.

Precis som i Apples fall så är det tredjepartsföretag som används för såna här tjänster.

Nej, det är inte kopplat till Google IDt. Ska du påstå något så är det bra ifall det finns en gnutta sanning i det. :slight_smile:

Sorry, blandade ihop med ALEXA. Amazon sent 1,700 Alexa voice recordings to the wrong user following data request - The Verge

Misstänkte det. Inte lätt att hålla reda på alla dessa spiontjänster. :smile:

Och du hävdar fel. Datan är fortfarande anonym. Går inte att koppla till något Apple-ID

Citat
So this is an anecdote from a single contractor... Without any actual evidence, this sort of nonsense should be ignored and a reputable journalist shouldn’t even report it; but these days they’ll do anything for attention

1 gillning

Tänkte väl !

Såvitt jag vet är Googles data det med

Lyssnade lite på den, men var för låg nivå på den, riktad till lekmän. Men tyckte Nicke eller vad han hette verkade vettig.

Helt korrekt.

1 gillning

Har jag svårt att tro när du får anpassad och riktad reklam.

Nyckeln som används vid spårning av ditt surfbeteende går inte spåra till ditt google konto av extern part. När det gäller reklamen, när det gäller inlärning så är det data som skickas vidare till extern part anonymt.

Jag är dock ingen expert på dessa bitar utan är systemarkitekt och har bättre koll på GDPR då jag jobbar med ett av Sveriges största premiecentraler där i stort sett alla individer som är tjänstemän med privatförsökring finns med. Lön och sjukdata, väldigt, väldigt känslig data.

Skulle vi blöda icke tvättad användarinformation till extern part skulle det bli miljardböter direkt.

Läs tråden så förstår du kanske vem som lyssnar. Hint, varken Apple eller Google.

Jag skulle säga att båda lyssnar, men alla gör det med helt anonyma inspelningar. Ibland, precis som jag skrev i artikeln får bolagen ibland längre inspelningar om assistenten går igång av misstag så det i vissa fall går att koppla informationen till en individ.

Så Google och Apple jobbar på precis samma sätt för att förbättra sin röstassistent, men den stora skillnaden är att Google säljer information vidare - det gör inte Apple. Men Googles information som säljs är anonym (pratar generellt om Google nu och inte bara om just röstassistenten)

Precis. Och artikeln/diskussionen handlar väl om vilken information tredjepart får från röstassistenter. Eller har det spårat ur som så ofta. :smile:

1 gillning