Inspektion i bilens infodisplay - Skoda Superb 2017

Bilen visar att det är dags för inspektion och att jag inom 30 dagar ska besöka mitt serviceställe. Vad innebär en inspektion egentligen?

Är det inte dålig svenska för service?

En bekant som lämnade in sin VW i somras fick upp info om att besöka serviceställe igen nu. Bilen hade gått ~400mil. Så det tyckte han va konstigt. Men väl på plats så sa de att man inte gör oljebytet om det inte behövs och sen kommer bilen larma igen när oljebytet behöver göras. Vilket var nu för honom.

Skulle det kunna vara något sådant?

@xms67 skulle nästan lägga en peng på det faktiskt.
@Marcus_Attefors Tack för länk :slight_smile:
@Sledde Precis så är det för mig nu, bilen var på treårsservice i våras (mars) och har sen dess gått ca 500-900 mil någonting.

Det blir ju att boka in en tid trots att jag anser att det är onödigt med ett nytt besök så tidigt efter en service.
Tack för er tid :slight_smile:

Inspektionsservice är VAG’s humbug. Inget byts (om de inte tycker dina torkarblad är dåliga) utan endast kontroller. Mitt råd om man kör VAG, oljebyte och allm koll var 1500 mil & service med oljebyte var 3000 mil. Då kommer du köra relativt smärtfritt. Vill du bli av med servicemeddelandet så gör du så här.

7 gillningar

Få saker för mig så uppretad som detta lurendrejeri! :face_with_symbols_over_mouth:

Märkligt att det inte skrivs om det i ”konsumentmedia” senast så frågade jag dem varför deras bilar är så erbarmligt dåliga jämfört med tesla. De förstod inte vad jag menade, när jag påpekade att tesla inte kräver service så fick jag inget svar. Fortsatte med att påpeka att jag har förståelse för oljebyte men dessa jäkla inspektioner är bara löjliga. Då fick jag en trött blick och ett försiktigt, ja det är lite konstigt.

Om man skiter i det, kan det påverka garanti?

Bilen ska servas efter serviceplan för att garantin ska gälla. På VAG är det de 2 första åren som gäller. Sen kan man göra som man vill, påverkar ju inbytespriset om man hoppar över service. Mitt råd var att man byter oljan efter 1500 mil istället för på 3000 mil som VAG tycker. Då får man ju ett mervärde på inspektionsservicen som normalt bara innefattar visuella kontroller. Har man en bensindriven motor med kamkedja så tar den stryk om man kör 3000 mil mellan oljebytena vilket gör att den rasar i förtid p g a att VAG vill ha en låg service kostnad (enligt dem) genom att köra longlife service.

4 gillningar

Det är inte alla som får en blick ens. :joy::joy::joy:

Men nu har vi ju bubblan!

1 gillning

Märkligt att det inte finns en tråd om bubblan i bilbubblan.

Bubblan menar du?

Precis! Eller Käfer eller Beetle.

Tror vi hittar det i någon Lego-tråd i stället, eller vad säger @DennisKlarin ?

1 gillning

Helt klart! Så är det alltid!