Inget surroundljud via Netflix

Hej,

Anser mig själv vara relativt "duktig" rent generellt på teknik. Men en sak jag inte löser ut, är varför jag inte får möjlighetn att spela upp surround ljud via Netflix hemma.

Köpte nyligen en Sonos ARC, och har kopplad inom den till ett HDMI arc uttag, tyvärr har vår TV några år på nacken så ej earc stöd. TV är en samsung UE55F8000.

Det enda i övriga inställningar jag kan ställa på TV:n är externa högtalare och på inställningen för digitalt ljud kan jag enbart ange PCM.

Väl inne i Netflix har jag inte på någon film sett antydan att kunna spela upp med stöd för surround (ingen ikon för ), tycker jag har har kikat igenom alla inställningar jag kan komma på. Jag har Netflix Standard HD som paket.

Vad har jag missat? Stort tack på förhand!

Det är inte så att det är en premiumfunktion då som kräver deras dyrare abonnemang?

Hej,

Tack för svar, och det var en bra tanke. Men enligt Netflix själva så är det enbart om man vill ha Dolby Atmos, som kravet är att byta till Premium.

PCM är stereo så där har du problemet :slight_smile:

Hej,

Det låter ju logiskt, då fanns det en enkel förklaring till problemet.

Då är ju nästa fråga varför min TV tycker att det är det enda valet att sända ut ljud digitalt, men då har jag nåt att "gräva" vidare i.

Stort tack för hjälpen!